Så blir du nätsmart

Publicerad: 2014-01-16 19:19 | Kategorier:

Rätt använt är nätet överlägset för att bygga relationer, både inom företaget och med kunderna. Jackie Kothbauer berättar hur du kan bli nätsmart.

En ny kund, ett nytt uppdrag, en ny medarbetare. Vi drunknar i reklam, säljsamtal och interninformation via mejlen. Att istället öka sin tillgänglighet för den som redan letar efter det du erbjuder är mer effektivt, hävdar Jackie Kothbauer, digital antropolog och författare till boken Nätsmart.

– Det räcker inte längre med att kunna söka information. Du och din kunskap behöver vara enkel att hitta för den som behöver hjälp, säger hon.

Vad händer den som inte är nätsmart?
– Det skapas ett utanförskap i takt med att vårt digitala umgänge och arbetssätt ökar. I början var tillgänglighet A och O. Att sakna mejl eller mobil blev konstigt. I dag ökar betydelsen av hur du beter dig. Att ha en bra nätprofil är ett hygienkrav. Den lyfter fram dina bästa sidor, värnar integritet och gör dig till en attraktiv person för omgivningen. Inte minst chefer måste lära sig leda i en digital arbetsmiljö och kunna möta en yngre generations förväntningar. Det kräver att de är nätsmarta.

Men är inte nätet en stor tidstjuv för många?
– Problemet är bristen på kunskap om hur vi påverkas av att ständigt vara uppkopplade, ha jobbmejlen i mobilen och lägga ut bilder på barnen på Facebook. Samtidigt är det ovärderligt att kunna beta av mejlen på väg mellan två möten. Det gör stor skillnad när en avdelning sätter ihop en busenkel blogg som i korta inlägg berättar vad som händer i olika projekt. Det sparar tid och skapar större trivsel och engagemang. Några enkla riktlinjer och att lita på gruppens förmåga att ge varandra feedback är ofta allt som krävs.

Vad krävs för att bli nätsmart?
– De flesta kan skapa en utmärkt nätprofil på mindre än en timme. Det handlar om att veta vilka 10 procent som ger 90 procent av effekten. De största problemet för de flesta är fortfarande bristen på kunskap. Vad ska jag med social media till? Vilka kanaler ska jag synas i och hur? Vad är bra att undvika? Hur skiljer jag på privat och jobb, och vad krävs som chef för inte göra bort sig? Jag tror ändå att hela Sverige håller på att genomgå ett skifte som kommer ge avtryck de närmaste två åren.

Hur blir ett företag nätsmart?
– Nätsmart marknadsföring är digital content marketing. Inte långa kundtidningar och nyhetsbrev, utan kortare inlägg i social media, bättre spridning, smart taggning och så vidare. Det finns mycket att lära för en stor aktör genom att vara snabb och smidig. För den som likt jag själv är företagare är nätsmart marknadsföring den viktigaste nyckeln till framgång. För att man alltid har begränsat med resurser. Samtidigt är det kul att lyckas med något man brinner för.
Fler tips från Jackie Kothbauer hittar du på hennes hemsida >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right