Redo för den digitala generationen?

Publicerad: 2014-01-21 12:35 | Taggar: Digital transformation, Så har andra gjort med Telias lösningar

Vi är mitt i en teknikdriven samhällsförändring där bransch efter bransch stöps om i kölvattnet av den digitala revolutionen. Josh Spear, en av världens mest inflytelserika marknadsföringsstrateger, har en förklaring till varför vissa företag lyckas när andra halkar efter.

Fotojätten Kodak var en pionjär inom digital fototeknik, men lyckades ändå inte ställa om verksamheten när digitalkameran slog igenom på allvar. Skivbolagen stoppade huvudena i sanden och tryckte ”mute” när fildelningstjänsten Napster erbjöd ett alternativ till musikindustrins uttjänta affärsmodeller. Och förseningsavgiften blev så dyr för videokedjan Blockbuster, att de gick omkull när uppstickaren Netflix revolutionerade sättet vi ser på film.

Listan på företag som inte hängt med i teknikutveckling kan göras lång. Men vad kan egentligen företagen göra för att möta digitaliseringens kompromisslösa krafter?

Frågan är central för Josh Spear mest inflytelserika marknadsföringsstrateger. Han upplever att många företag inte tar digitaliseringen på riktigt så stort allvar som de borde.

– Många företag missar att den digitala ”generationen” inte är någon fluga som snart försvinner. Det är bland dem du hittar din nästa rekrytering, din nästa vd, kund och konkurrent. De är ingen imaginär undergrupp av världens befolkning, de är på väg att bli hela världens befolkning – och det går snabbt.

Blev brygga till den digitala världen
Som student startade Josh trendspaningsbloggen The Josh Spear Blog där han skrev om saker han gillade – konst, design, produkter, trender och resor. Läsarskaran växte och snart fick Josh förfrågningar från företag som Audi, Nike, Adidas och BMW om att annonsera på sajten. Josh blev en brygga mellan storföretagen och den digitala generationen.

I dag driver han Undercurrent, en tankesmedja som hjälper företag att ta steget in i en värld där det digitala dominerar. En av utmaningarna, menar de, är just för företagen att anpassa sig i takt med att omvärlden och tekniska förutsättningar förändras. För att göra det, måste man enligt Josh Spear anamma ett ”startup mindset”, det vill säga tänka som en entreprenör.

Stora företag är oftast organiserade för att förvalta snarare än att uppfinna, något som hindrar dem från att konkurrera effektivt, menar han. De ser till vad som ”är” och möjligtvis hur man kan göra det bättre. Entreprenören, å andra sidan, ser till vad som ”skulle kunna vara” och arbetar för att förverkliga det.

– De som anammar ett "startup mindset" lyckas nå enormt positiva resultat, säger Josh Spear.

Fem viktiga P
För ett startup mindset krävs snabbhet, djärvhet och anpassningsbarhet. Vägen dit innebär enligt Undercurrent förändring inom fem områden – ”purpose”, ”process”, ”people”, ”products” och ”platforms” – som alla är sammanlänkade med varandra.

Purpose: Företaget måste gå från att nå tillväxt utifrån en kommersiell agenda till att växa genom en visionär agenda. Till exempel är Googles mål att organisera världens information och göra den allmänt tillgänglig och användbar.

Process: Företaget bör sluta se processer som kvalitetssäkrare och istället se dem som hjälpmedel att förbättra och förändra. Ett exempel är innovationsföretaget Quirkys transparanta och snabba FoU-process, i vilken de stämmer av produkter med konsumenter i varje steg från idé till design till produktion och distribution.

People: Medarbetarna bör sluta förvalta konkurrensfördelar och istället skapa konkurrensfördelar. Exempelvis anställer spelföretaget Valve människor som älskar att skapa spel och låter dem välja vilka roller de ska fylla och vilket arbete de ska utföra varje dag, utan att några chefer behövs.

Product: Företag bör överge tanken på att skapa produkter som är byggda för att hålla och istället satsa på produkter som är byggda för att utvecklas. Dropbox, till exempel, började med en fyraminutersvideo av en tjänst som inte ens existerade ännu och byggde en molntjänst värd miljarder, en användare i taget.

Platforms: Låt produkter få plattformsstatus genom att uppmuntra andra att bygga vidare på, leka med och/eller utveckla dem. Till exempel gav Leap Motion sin banbrytande kontrollenhet plattformsstatus från dag ett och utvecklare har hittat på otaliga användningsområden, inklusive ett Iron Man-inspirerat sätt att designa raketer.

Aktuell på Telia Connect2Business 2014
Josh Spear en av talarna på årets företagsevent Connect2Business med temat Making innovation happen, www.telia.se/c2b

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right