Vänd upp och ner på klassrummet

Publicerad: 2014-02-20 13:22 | Kategorier:

Förberedelse är A och O för ett lyckat möte i klassrummet. Genom att filma sina genomgångar och lägga upp dem på Youtube ger läraren Daniel Barker eleverna tillgång till undervisningsmaterialet före varje lektion.

Traditionell klassrumsundervisning bygger på att läraren inleder med föreläsning om teoretiska begrepp och visar exempel på problemlösning. Därefter blir det bara en kort stund över för egna uppgifter, och resten får eleverna med sig som hemläxa.

Så här lade Daniel Barker också upp sina lektioner tills för ett par år sedan. Som gymnasielärare i matematik och fysik vid Norra Reals gymnasium i Stockholm försökte han ständigt utveckla sin pedagogik, men kände att tiden för att ge stöd åt varje elev inte räckte till.

− Jag har alltid hävdat att jag har haft mycket diskussioner i klassrummet, men sanningen var att det mest var jag och samma tre elever som pratade. Och när de körde fast med sina hemuppgifter fanns jag ju inte tillgänglig över huvud taget, säger Daniel Barker.

Mer tid för fördjupning
Inspirerad av några lärare i USA bestämde han sig för att pröva konceptet ”the flipped classroom”. Detta ”upp- och nervända klassrum” innebär att läraren filmar sina genomgångar i förväg och lägger ut videon på internet. Istället för hemuppgifter efter genomförd lektion får eleverna i läxa att titta på filmen hemma som förberedelse inför mötet i klassrummet.

− Jag håller mina filmade genomgångar korta och avgränsade till det mest centrala, så att de inte blir längre än tio minuter. Hänger man inte med första gången är det ju bara att se filmen en gång till, säger Daniel Barker.

I läxan ingår också att fylla i ett webbformulär där eleverna svarar på tre frågor om innehållet i filmen. På så sätt ser Daniel Barker vad alla enskilda individer har svarat och om det var något gruppen som helhet tyckte var svårt.

− När de kommer till klassrummet har de fått information om vad vi ska jobba med, och jag vet vilka områden jag bör lägga extra krut på. Det gör att vi kan ägna mycket mer lektionstid åt fördjupande resonemang och diskussioner, där alla får möjlighet att delta, säger Daniel Barker.

Tekniken förändrar den traditionella lektionen
Han tycker att det nya sättet att arbeta ger honom bättre kontakt med eleverna. Dessutom avlastar det föräldrar som inte kan eller har tid att hjälpa sina barn med skoluppgifter hemma.
− Nu kan de istället titta på mina genomgångar tillsammans, vilket också ger föräldrarna ökad inblick i vad som händer i skolan. Detta är ingen mirakelmetod, men det är intressant att se att tekniken verkligen förändrar det som traditionellt förekommit i klassrummet, säger Daniel Barker och påpekar att konceptet mycket väl skulle kunna användas även utanför skolans värld:

− Varför inte spela in chefens föredrag inför personalkonferensen och låta medarbetarna titta på det i förväg? Sedan kan dyrbar mötestid ägnas åt diskussion.

Den 17 februari 2014 fick Daniel Barker pris av Kungliga Vetenskapsakademien för sitt inspirerande arbete.
 
Tillbaka till nyhetsbrevet >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right