Snabbare surf driver nya affärer

Publicerad: 2014-02-11 11:19

Att skapa en snabb och användarvänlig sajt är en ständig avvägning mellan design och funktionalitet. Halebop har kompletterat sin löpande översyn av script och grafiska objekt med en nätbaserad lösning kallad CDN (content delivery network).

När Halebop lanserade sin nya webb i september 2013 lades stor vikt lades vid grafik och bilder, som är utmärkande för företagets varumärke. Samtidigt gör sådant innehåll sajten tyngre och långsammare att ladda för användaren.

− Nu har vi rensat i grafiken och plockat bort vissa element för att hamna på en nivå där vi håller kvar uttrycket utan att tappa i laddningstid, säger Janna Lennerup, Online Specialist vid Halebop.

Hon poängterar att det finns omfattande undersökningar som visar att andelen avslutade affärer i förhållande till det totala antalet besökare ökar kraftigt ju mer laddningstiderna kortas ner. Dessutom gäller det att anpassa sidorna så att de fungerar lika bra oavsett om användaren surfar från sin smartphone, surfplatta eller en dator:

− Mobiltelefoner är extra känsliga för en dålig användarupplevelse, så där märks våra förbättringar allra mest.

Halverad laddningstid
Några veckor efter att Halebop hade släppt sin uppdaterade sajt var det dags för lansering av Apples nya modell av Iphone – något som alltid leder till extremt hög trafik till följd av det stora konsumentintresset. Den här gången hade de förberett sig extra väl för belastningen genom att ansluta sina servrar till CDN (content delivery network).

− Det var första gången vi lanserat en ny Iphone utan att sajten gått ner över huvud taget. Våra mätningar visar att laddningstiderna sänktes med 50 procent för de delar som CDN:et påverkar, säger Janna Lennerup, som också jämfört Halebops laddningstider med konkurrerande operatörer under lanseringen av nya Iphone:

− De flesta låg mellan fyra och 12 sekunder för en sida. Vi och Telenor, som också använder ett CDN, låg runt 2,5 sekunder.

Global plattform, lokal nytta
Jonas Wallin, försäljningsansvarig för lösningen vid Telia, förklarar att CDN bygger på global standardiserad internetteknik och hjälper till att sprida lasten över nätet vid den här typen av trafiktoppar. Dessutom blir sajten snabbare även vid normal belastning.

− Vi har tekniken för att spara stora delar av en sajts data lokalt, så nära användaren som möjligt. På så sätt går sidorna fort att ladda oavsett varifrån surfningen sker, vilket är särskilt viktigt för företag med kunder över hela världen, säger Jonas Wallin.

Relaterade länkar:
Här kan du läsa mer om Telias CDN lösning >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right