Branschbäst på hållbarhet

Publicerad: 2014-02-11 10:45

Telia har utsetts till branschbäst i Skandinaviens största varumärkesundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index. Men målet är att bli ännu bättre.

Konsumenterna anser att Telia är bäst i branschen på att ta miljöansvar och socialt ansvar. I undersökningen Sustainable Brand Index 2013 kom Telia på 59:e plats och placerade sig därmed före Telenor på plats 145 och Tele2 på plats 152. Ica, Coop och GodEl toppade listan.
 
Trots att Telia placerade sig bättre än konkurrenterna är miljöchef Catherine Karagianni inte nöjd.

– Det är jättekul och jag är väldig stolt att vi blev bäst i vår bransch, men min ambition är att vi ska bli topp 5 oavsett bransch, säger hon.
 
Viktigt att kommunicera kundnyttan
För att nå dit måste man inom Telia bli bättre på att berätta vad man har åstadkommit genom att använda sina egna tjänster, samt dela med sig av sin kunskap och erfarenhet till sina kunder, menar Catherine Karagianni.
 
– Det är många av oss som sover och vaknar med mobiltelefonen – vi skickar mail, sms:ar, läser tidningen, söker information, lyssnar på musik och har telefon- och videomöten. Men det är bara några få som tänker på hur mycket tid de sparar, att de hinner med mycket mera och dessutom minskar koldioxidutsläppen.
 
Långsiktighet har gett resultat
Catherine Karagianni vet att hårt arbete kan ge resultat. Under de senaste tio åren har Telia bland annat lyckats minska antalet tjänsteresor med över 69 procent och koldioxidutsläppen med mer än 83 procent. Företagets energieffektivisering har samtidigt ökat med drygt 90 procent, trots att Telia har rullat ut både 3G och 4G, och nu även fibernätverk.
 
Långsiktigt och systematiskt arbete har varit nyckeln till framgången, enligt Catherine Karagianni.
 
– Vi har jobbat länge med att ställa krav på våra leverantörer och entreprenörer. Vi har grön el och använder bra val i hela verksamheten. Vi har också jobbat med att utbilda och informera våra medarbetare för att ändra vårt beteende, till exempel resande, och då först och främst vårt flygande. Det har bidragit till att vi har minskat våra kostnader med över 220 miljoner kronor per år.
 
Lönsam investering
Catherine Karagianni säger att det är mycket lättare att driva miljöfrågor om det är förenat med att tjäna pengar.
 
– Det som vi har lyckats med under de här åren är att koppla miljöarbete till företagets lönsamhet och övergripande mål. Det är väldigt viktigt att de här frågorna blir en del av allt annat.

Relaterade länkar:
Läs mer om Sustainable Brand Index >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right