Big data kan stärka företaget

Publicerad: 2014-02-17 12:55 | Taggar: Big data Kategorier:

Med big data finns stor potential att förbättra företagens erbjudanden. Det finns mycket att vinna på att dyka ned i den egna databasen, eller titta närmare på kundernas beteenden i sociala medier.

Drömmen om att kunna läsa kundernas tankar är ännu en ouppnåelig önskan – men big data är ett steg på vägen. Genom att tolka och ta tillvara den digitala information som genereras i samhället kan företaget utöka förståelsen för sin marknad och kundernas beteenden. Det menar Daniel Gillblad, forskare på SICS Swedish ICT. 

Big data kan enligt Daniel Gillblad användas för att stärka strategier, kundrelationer och produktutveckling. För mer exakta och företagsanpassade analyser krävs ofta extern it-kompetens, men det finns även en rad enklare tjänster som kan hjälpa företaget att finna trender, risker och möjligheter bland sina kunder.

Big data ger konkurrensfördelar 
Big data rymmer värdefull information, men givande svar kräver också givande frågor, påpekar Daniel Gillblad. Ett första steg är att ta ställning till vilka faktorer som är intressanta och titta närmare på den typ av information som kan besvara frågorna. Genom att jämföra målgrupper och beteenden utifrån den egna databasen kan företaget se vilka tjänster som intresserar vissa grupper, och hur tidigare kampanjer påverkat köp.

– Företag kan exempelvis sätta kunder i riskgrupper genom att titta på sin egen historiska data, och se på gemensamma karakteristiska drag hos dem som stannar eller lämnar företaget. 

Sociala medier en källa till kunskap
Kunderna finns på sociala medier – och det bör företaget också göra, påpekar Daniel Gillblad. Där kan man köpa information om utvalda målgrupper för att öka sin konkurrenskraft och få bättre förståelse för marknaden. Många företag kopplar sin hemsida till Facebook eller Twitter för att mäta av gruppers inställning till produkter och varumärken. En rad tjänster ger även möjligheter att skanna nätet efter sökord och klick relaterade till företaget, produkter och marknaden. 

Mobiluppkopplingen är ytterligare ett exempel på big data som skapar möjligheter att anpassa erbjudanden utifrån de tider och perioder kunder besöker eller rör sig i anslutning till butiker.

Ansvarsfull hantering
Big data öppnar upp för stora möjligheter, men med kunskaper följer ansvar.

– Man bör komma ihåg att big data är ett känslig och omdiskuterat ämne. Som företag ska man vara försiktig med att avslöja integritetskänsliga uppgifter eller information som kan avslöja konkurrensfördelar, säger Daniel Gillblad.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right