Är gratis molntjänster något för dig?

Publicerad: 2014-02-21 09:29 | Taggar: Jobba effektivare utanför kontoret, Spara i molnet

Allt fler företag väljer att använda molntjänster. Och många småföretag lockas av gratistjänsterna. Men det kan vara klokt att tänka till en extra gång innan man hoppar på gratiståget, menar Telias molnexpert Magnus Froste.

Molntjänster är hett bland företag världen över. Gartner förutspår att 80 procent av alla företag kommer använda molntjänster vid årets slut. Den växande efterfrågan har lett till att antalet leverantörer av molntjänster ökat snabbt, vilket gör det svårt för företag och verksamheter att välja.

– Det kommer nya tjänster varje månad och många är väldigt lika. En av de största frågorna som molntjänsteleverantörerna brottas med är hur de ska differentiera sig mot konkurrenterna, säger Magnus Froste.

Många erbjuder gratistjänster för att locka till sig företagskunder.

– Du kan få en viss funktionalitet som är gratis, men det kan vara ganska utstuderat. Företaget som erbjuder tjänsten utgår från att en övervägande majoritet av dem som ansluter sig till gratistjänsterna kommer att behöva uppgradera till deras betaltjänster. I längden kan det innebära att det blir dyrare än att välja en betaltjänst från starten.

Tänk långsiktigt
Magnus Froste råder företagare att fundera en extra gång innan de hoppar på en gratistjänst. Har man väl börjat använda en tjänst som fungerar bra, kan det vara jobbigt att byta.

– Jag är även egenföretagare och är personligen ett stort fan av gratistjänster, men det passar inte för alla företag. Titta långsiktigt på vilka behov ditt företag har och hur många användare ni kan tänkas bli innan du fattar beslut.

Företagare bör även prova sig fram till rätt tjänster, råder Magnus Froste. Även leverantörer av betaltjänster brukar erbjuda en testperiod på cirka 30 dagar, vilket är tillräckligt för att bedöma om tjänsten motsvarar företagets behov.

Vilka leverantörer överlever?
En annan faktor att ta hänsyn till är leverantörens lönsamhet. Alla företag behöver en inkomstkälla för att finansiera den mjukvara som är gratis. Konglomerat, det vill säga en samling av företag, har störst chans till överlevnad; till exempel finansierar Google många av sina gratistjänster med intäkter från Google Adwords och Google Sök.

Enligt Gartner kommer antalet molntjänsteleverantörer att minska framöver till följd av hårdnande konkurrens och konsolidering.

– Hittills har molntjänstebranschen varit ganska fredad, driven främst av entreprenörer med visioner. Nu börjar de stora företagen ta positioner på andras bekostnad, vilket förändrar landskapet.
 
Tillbaka till nyhetsbrevet >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right