Stärk varumärket med hjälp av rätt teknik

Publicerad: 2014-08-14 09:08 | Taggar: Digital transformation, Introducera nya anställda Kategorier:

Visst kan val av rätt teknik och kanal hjälpa dig att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Men vad som är rätt för en kan också vara helt fel för andra. Anna Dyhre, författare och expert på employer branding, ger dig de bästa tipsen för att att hjälpa dig att hitta och behålla rätt personer.

Att göra något åt hur nuvarande och framtida medarbetare ser på ditt företag kallas för employer branding, och enligt experten Anna Dyhre kan den teknik du erbjuder spela stor roll för hur andra ser på dig.
– Men det räcker inte att bara köpa in lite surfplattor, du måste tänka efter före.

Anpassa efter målgruppen
För vilken teknik som gör just ditt företag attraktivt beror, som så mycket annat, på vilka som är målgruppen. Ska du rekrytera de allra mest it-intresserade ingenjörerna, ja då kan det vara helt avgörande vilket operativsystem du har eller att medarbetarna erbjuds det senaste i produktväg. Ska du istället rekrytera småbarnsföräldrar är loggan på datorn förmodligen inte alls lika viktig som möjligheten att kunna jobba på distans.
– Ju mer du lär känna användarna, desto lättare kommer det att bli för dig att förstå vad du behöver erbjuda i teknikväg.

Så når du rätt människor
Och teknik såväl som kanal spelar roll även i själva rekryteringsprocessen. Istället för en dyr annons i tidningen är det idag många som satsar på att kommunicera med målgruppen via sociala medier eller hemsidor istället.
– Det måste du göra, ska du nå rätt människor måste du synas i sociala medier. Vi lever i en referensekonomi där människor har lärt sig att genomskåda reklam och istället lyssnar på andra användare. Ska de söka jobb hos dig vill de inte höra vad du säger, de vill veta vad dina medarbetare tycker.

På grund av det här har flera större företag, bland annat Sandvik, startat bloggar där de anställda, utan att ledningen blandar sig i, skriver om hur det är att jobba där. Företagets vardag helt digitalt där vem som helst kan se hur en vanlig onsdag ser ut.
– Ditt första steg måste alltid vara att ta reda på vad målgruppen är intresserad av, sedan får du anpassa din teknik och dina sociala medier efter det. För det spelar ingen roll om du syns i femtioelva sociala kanaler om ingen är intresserad av att se vad du gör där.

 Anna Dyhres tips om employer branding:

  1. Börja inifrån. Vilka är vi, och vilka vill vi vara? Vet du inte det här blir allt du gör grundlöst.
  2. Identifiera dina målgrupper, både internt och externt. Vilka är dina bästa medarbetare, vad är det de gillar och hur kan du få dem att vara aktiva ambassadörer för företaget? Vilka är dina drömkandidater och vilka kanaler använder de för att hitta information om dig?
  3. Lägg inte ansvaret för employer branding på en person, för det funkar ändå inte. Det här är en ledningsgruppsfråga som måste genomsyra hela företaget.

 

Tillbaka till nyhetsbrevet >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right