Amazon förutser kundens beställning

Publicerad: 2014-04-02 09:45 | Taggar: Big data

Amerikanska Amazon har fått patent på ett algoritmbaserat system som gör det möjligt att lägga en order på produkter innan de ens är beställda. Varorna skickas iväg till en geografisk plats, men slutdestinationen och kunden bestäms först under resans gång.

Med hjälp av så kallad Big Data är det nu möjligt för den amerikanska e-handelsjätten att analysera kundernas aktivitet på sajten – allt från tidigare köp, vad de tittat och klickat på, samt hur länge de har stannat. Företaget kan sedan koppla ihop det med köpvanor, förfrågningar, kundtjänsteärenden och marknadsföringsaktiviteter för att skapa en slags spekulativ shoppingorder som gör det möjligt att på ett kostnadseffektivt sätt kunna hålla extremt korta leveranstider.

Tidigare i år fick Amazon patent på vad företaget själv kallar ”anticipatory shipping”, det vill säga förutseende leverans. Processen baseras på två datorer – en som identifierar en slags generell geografisk plats och en annan som sedan väntar på att den faktiska ordern placeras.

Kapar logistikkostnader
Amazon ger inga uttalanden angående sitt nya patent eller om det redan är i bruk eller ej. Men enligt logistikexperter kan köpoptimering av den här sorten kapa logistikkostnader med upp till 40 procent.

Metoden innebär bland annat att du ständigt har hela logistikprocessen i rörelse och lättare kan förutse dalar och toppar i dina leveransflöden. Dessutom blir det lättare att förmå kunder att avstå från att handla i fysiska butiker, eftersom leveranstiderna kortas ytterligare. Leveranser inom samma dag som kunden beställer blir allt enklare att uppfylla, utan att det kostar företaget något extra.

Allt viktigare att förutse kundens behov
Andra e-handelsföretag tittar på liknande sätt att förbättra sina logistikprocesser, men ingen har i dagsläget något patent liknande Amazons. Klart är i alla fall att den e-handlare som vill ligga i framkant behöver bli allt bättre på att förutse konsumenternas behov. Big Data och möjligheten att göra avancerade analyser spelar en avgörande roll.

Men vad händer om det trots alla analyser går fel och kunder får produkter de inte beställt? Amazon har, enligt sin patentansökan, valt att helt enkelt skänka dessa produkter till kunderna.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right