navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Idéer blir verklighet genom crowdfunding

Publicerad: 2013-10-22 13:47 | Taggar: Så har andra gjort med Telias lösningar

Tack vare nätet kan fler drömmar bli verklighet. Crowdfundingsajter hjälper dig att hitta investerare och gör att allt fler vågar satsa på de innovationer som ligger hemma i byrålådan.

Crowdfunding växer sig stort över hela världen. Sajter som Kickstarter och svenska Fundedbyme hjälper idéer och projekt att hitta investerare. Som privatperson kan du donera pengar till idéer du tror på. Stora som små. På samma sätt kan du lägga upp en beskrivning av din idé och be om pengar att förverkliga den, utan att ha ett stort företag i ryggen.

Martin Källström är grundare av Memoto – ett svenskt företag som har utvecklat världens minsta bärbara kamera – och har finansierat utvecklingen av sin produkt med hjälp av crowdfunding. Memoto tar automatiskt bilder av den miljö du befinner dig i och organiserar dem åt dig. Den fungerar som en slags minnesbank som du enkelt kan gå tillbaka och söka i. 

Så många trodde på projektet att den crowdfunding Memoto hade tänkt använda sig av som marknadsvalidering inför en större finansieringsrunda istället gav ett så lyckat resultat – en halv miljon dollar – att den fick en stor roll som finansiering i sig.

Tre flugor i en smäll
Martin Källström förklarar begreppet crowdfunding så här:

– Crowdfunding tillför tre olika saker i ett paket: 1) Marknadsföring, 2) Marknadsvalidering och 3) Finansiering. De första två är minst lika viktiga som det tredje. Alla behövs och kan uppnås på andra sätt men crowdfunding är ett sätt att åstadkomma alla tre på en gång.

Ett omtalat exempel på crowdfunding är filmatiseringen av tv-serien Veronica Mars. Filmbolagen ville tidigare inte satsa pengar på projektet, eftersom de inte trodde på vinst. I år beslöt man sig för att gå vidare med filmen – förutsatt att seriens skapare fick ihop fem miljoner dollar i finansiering. Via Kickstarter fick de ihop nio miljoner dollar från fans världen över och filmen spelades in under sommaren 2013.

Förarbete krävs
För att lyckas nå ut i bruset på sajterna måste man ändå engagera sin målgrupp innan själva crowdfundingen börjar, förklarar Martin Källström.

– Man måste ha pratat om sitt projekt med åtminstone ett hundratal personer så att man haft möjlighet att jobba in svaren på de vanligaste frågorna i sitt marknadsbudskap. Personer som fortfarande har frågor efter att de har sett din video och kampanjsida kommer inte backa din kampanj förrän de frågorna är besvarade, säger han.

Gör gott för innovationsandan
Crowdfunding ses som mycket positivt av de flesta som testat, både svenska och utländska företag. Och det kan också vara drivande för innovationsklimatet både nationellt och globalt.

– Jag tror att crowdfunding gör företagande och innovation mer synligt och att det uppmuntrar andra att våga. Eftersom utvecklingsprocessen blir så transparent i crowdfundade projekt hoppas jag verkligen att fler och fler personer tänker "det där skulle jag också klara av" och därigenom blir inspirerade och trygga att uppfylla sina egna drömmar, avslutar Martin Källström.

Relaterade länkar
Fri placering hos Microsoft Sverige >>
Spara innehåll från nätet med Keeeb >>

Artiklar Nyhetsbrev Företag
Videomötet möjliggör förändringar >>
E-posten är äldst, störst och bäst >>
Var går gränsen i sociala medier? >>
Ny teknik ger frihet – men gamla normer lever kvar på arbetsplatsen >>
Armbandet – din nya hälsoföljeslagare >>
Logga in via mobilen >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right