Världens största digitala festival, driven av passion, nätverk och teknik

Under tre intensiva dagar, bokstavligen dygnet runt, två gånger om året går världens största digitala festival av stapeln. DreamHack äger rum i Jönköping och hjärtat i festivalen är on-line-gaming.

 Under tre intensiva dagar, bokstavligen dygnet runt, två gånger om året går världens största digitala festival av stapeln. DreamHack äger rum i Jönköping och hjärtat i festivalen är on-line-gaming.

Det senaste eventet våren 2013 besöktes av över 18 000 och mer än 2 miljoner gaming-fantaster från 96 olika länder följde den digitala festivalen på Internet.

Men DreamHack har inte alltid varit stort och välkänt. Det hela startade i början på 1990-talet som ett rent hobbyprojekt. Några entusiastiska studenter samlades i källaren för att spela dataspel tillsammans. Sen dess har projektet vuxit, både på bredden, höjden och djupet.

Idag är DreamHack mera av ett produktionsbolag som arbetar med alla typer av media, digitala såväl som mer traditionella. Det som håller samman alla olika aktiviteter är dock fortfarande kärleken till gaming och till den kultur och gemenskap som finns runtomkring.

Gaming, kultur och möten

Idag handlar DreamHack-festivalen inte längre bara om gaming utan har blivit en kulturfestival som samlar allt som hör ihop med detta spännande universum. Mat, dryck, programmering, tävlingar, produkter, tjänster, musik och uppträdanden på flera olika scener och mycket mera. Det mesta som händer streamas live, antingen av DreamHack själva eller av media.

Inte minst har möten mellan besökarna och olika typer av organisationer blivit en viktig del av festivalen. Företag, Försvarsmakten, högskolor och media ser det som en självklarhet att vara där. Tech-kulturens nördar har gått från att vara udda särlingar till att bli riktigt hett eftersökta på marknaden.

Ett samarbete som får båda parter att växa

Samarbetet mellan Telia och DreamHack började 2005. Telia såg tidigt kraften och visionen i DreamHack och gaming och gick villigt in som sponsor. I början handlade det främst om sponsring av utrustning och uppkoppling och Telia var även med och sponsrade de första TV-sändningarna av E-Sport SM.

Samarbetet har därefter utvecklats och idag bidrar Telia även med kompetens inom nätdesign, säkerhet, övervakning 24/7, tekniker på plats och olika typer av support.

"Samarbetet med Telia har varit enormt värdefullt och har utvecklats mycket sen det började", berättar Fredrik Nyström, DreamHacks ansvarige för PR och media samt projektledare för E-Sport SM.

"Hela vår vision och affärsidé bygger ju på säkra och snabba nätverk med rejäl kapacitet. Vi har inte haft ett enda avbrott sen Telia gick in som sponsor."

Även för Telia är samarbetet mycket givande och värdefullt

"Inom Telia är vi alltid intresserade av att flytta gränserna för vad som är möjligt. Vi utmanas och utvecklas enormt genom samarbetet med DreamHack." säger Göran Hellgren, ansvarig för gaming inom Telia Sponsoring & Event.

"Gaming ställer riktigt tuffa krav på kapacitet, hastighet, säkerhet och riktigt korta Ping-tider (svarstiden för digitala signaler). Men vi vet att vi måste klara kraven. Det är så här kommunikationen kommer att se ut imorgon. Genom DreamHack visar vi omvärlden att vi förstår förändringarna och klarar att möta dem."

Tre nya världsrekord under en festival

Det märks verkligen att både DreamHack och Telia drivs av utmaningar. Tillsammans slog man tre världsrekord under festivalen 2011: över 13 000 spelare uppkopplade samtidigt via en anslutning med en kapacitet på 120 Gb/s och en genomsnittlig användning på 24 Gb/s.

Inga dåliga rekord direkt, och man fick också stor och positiv uppmärksamhet, både från målgruppen och från media.

Men det är inte bara själva spelandet som kräver ordentlig kapacitet. Det sker ett intensivt kommunicerande på hela festivalen. Under DreamHack våren 2013 togs det emot och skickades en datamängd på otroliga 868 terabyte. Det motsvarar ett oavbrutet musikspelande i 1684 år. Det är en hel del data som festivalens nät ska klara av med andra ord.

DreamHack visar upp morgondagen

Men DreamHack är inte bara ett spännande exempel på hur långt man kan utveckla gaming. De visar också på vilka fantastiska nya möjligheter som finns i öppna nätverk, kreativt tänkande och i kommunikationsteknik med hög kapacitet, hastighet och säkerhet.

Fredrik Nyström igen. "Idag är vi ett världsnamn som kan ställa krav. E-sport växer kraftigt och är idag en jätteindustri. Vi finns redan i Valencia, Bukarest och snart i Moskva. Fler länder är på väg."

"Nästa stora steg är absolut mobil gaming och integration. Många spelar redan på flera deviser samtidigt, parallellt med att de är inne på olika typer av sociala nätverk."

"Vi har ingen direkt plan inför framtiden utan följer kundernas önskningar och ser vad som är möjligt att göra. Det är management by spinoff ? det ena ger det andra."

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right