”Utan tekniken kan vi lika gärna lägga ner”

Publicerad: 2013-03-11 14:16 | Taggar: Effektivare kundtjänst, Så har andra gjort med Telias lösningar Kategorier:

När företag gör teknikinvesteringar är det mycket att tänka på: Vilka är behoven? Hur ser de ut om 5 år? Och hur ska tekniken implementeras? Den viktigaste frågan är kanske ändå: Vad tycker personalen som ska använda tekniken i sin vardag? I filmen nedan ser du säljaren Teija som var med när Resia investerade i en ny telefonväxel.

Resia har runt 60 butiker i landet där de säljer resor, men varje dag kommer det också in cirka 3 000 samtal från kunder. För att hantera alla samtal är det viktigt att tekniken fungerar och är modern. Därför investerade man i en ny kommunikationslösning förra året.

Teija Tolppanen är en av säljarna som var med under teknikskiftet.

– Det är roligt att jobba som resesäljare för att det är något nytt som händer varje dag. Jag vet aldrig vad som ska hända när jag kommer till jobbet. Det är kul att sälja, speciellt när det handlar om en så pass positiv produkt, och det är en utmaning varje dag, säger Teija Tolppanen, som arbetat på Resia i drygt två år.

Det märks att Teija engagerar sig för att alltid sy ihop den perfekta reseupplevelsen. Själv tror hon att just engagemanget är en av hennes största tillgångar som resesäljare, men hon betonar att tekniken är viktig för Resia.

– Att ha en fungerande telefonväxel är A och O. Annars skulle vi tappa samtal, och tappar vi samtal får vi ingen försäljning, får vi ingen försäljning kan vi lika gärna lägga ner.

Resia ser flera fördelar med den nya kommunikationslösningen. Nu är det till exempel möjligt att pausa telefonerna vid behov, vilket har förbättrat arbetssituationen för säljarna och kortat väntetiderna för kunderna.

En annan förbättring är den nya callback-funktionen. Förut när en kund ringde sitt lokala Resia-kontor blev de automatiskt kopplade till ett annat kontor i landet när det var upptaget. Ett problem eftersom många kunder har en relation till sin lokala säljare, och nu hamnade någon helt annanstans. I dag däremot får kunderna göra ett val när det är upptaget: antingen väntar de tills den lokala säljaren blir ledig, eller så ber de att bli uppringda så fort säljaren har tid och möjlighet.

Relaterade länkar
Uppkoppling – mer än bara hastighet >>
Byggare styr företaget via surfplatta >>

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
navigation-arrow-right