navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart

Ishockey-VM – ett världsevent med kommunikationen i centrum

VM i ishockey gick av stapeln under ett par intensiva veckor under 2012 och 2013 i Stockholm och Helsingfors. Det var ett gigantiskt event, även med internationella mått mätt. 350 000 besökare var på plats på arenorna varje år och matcherna sågs av över 940 miljoner TV-tittare i 114 olika länder. 350 journalister från hela världen fanns på plats för att rapportera live och ett fyrtiotal TV-bolag direktsände eventet.

Det säger sig själv att kommunikationen var tvungen att fungera minst sagt perfekt.

"Telia fick i uppdrag att leverera en helhetslösning som skulle sträcka sig över två år", berättar Hans Hyttsten, som var Telias Eventgeneral under VM i ishockey.

Målet: erbjuda telekommunikation i världsklass

"Vårt uppdrag handlade om att designa och leverera lösningar och tjänster som gjorde det möjligt för alla typer av media att kommunicera och sända helt störningsfritt. Vi skulle även bygga upp ett helt nytt intranät åt Internationella Ishockeyförbundet som skulle ta hand om kommunikation och datatrafik åt både organisationen själv samt åt sponsorer och journalister. Intranätet skulle också hantera resultatsystem och statistik."

"Kraven var väldigt tydliga med att besökare och media skulle minnas Ishockey-VM i Stockholm som ett evenemang där telekommunikationen var i absolut världsklass" fortsätter Hans Hyttsten.

"Vi skulle också koordinera lösningen med Helsingfors så att VM-upplevelsen skulle kännas som en enda. Detta gick ju rätt lätt att göra eftersom TeliaSonera även hade ansvaret i Finland. Lösningen som togs fram för 2012 skulle kunna återanvändas 2013, med smärre justeringar."

Teknik, support och service i en helhetslösning

Hockeyförbundet ville ha en leverantör som klarade av att leverera en helhetslösning där både teknik, support och service ingick.

"Under upphandlingen tog vi in offerter från flera leverantörer men vi valde till slut den lösning som vi tyckte bäst motsvarade våra krav och förväntningar. Telia skapade redan från början ett stort förtroende, både när det gällde tekniken, servicen, förmågan att leverera och sättet att samarbeta", berättar Niclas Lidström som var Ishockeyförbundets presschef under VM.

De grundläggande kraven hade redan tagits fram av Internationella Ishockeyförbundet och tillsammans med det svenska förbundet diskuterade Telia en anpassning av kraven så att de på bästa sätt skulle passa just detta event.

Redan på ett tidigt stadie gjorde Telias projektledare en noggrann analys av användarbehov och tekniska förutsättningar. Man planerade också in tidigt vilken typ av service och vilka SLA-nivåer som skulle behövas.

Telia levererade all kommunikationsteknik som behövdes. Fast telefoni, ISDN, Optisk fiber, DataNet, Prolane Mobilnät 2G och 3G bland annat. 450 accesser av olika typ för journalister och sändningsbussar installerades. För att klara sena beställningar snabbt så driftsattes även ett antal reserver av vanliga telefoner samt ISDN. Telia fick också ett uppdrag från Stockholm Globe Arena att göra en tillfällig förstärkning av deras WIFI-nät under VM.

Beställningarna ökades på efterhand med bland annat 110 datorer med Office 365 och 100 mobiltelefoner med abonnemang.

Det som absolut inte får hända hände inte heller

Leveranserna skedde under en intensiv treveckorsperiod och Telias projektledare såg till att personal, installationer, implementering, driftsättningar och serviceåtgärder koordinerades och följde planering och budget.

En kombination av leveranskontor, driftcentral och service desk sattes upp i direkt anslutning till mediacentret i Hovet (en äldre arena intill Globen). Öppettiderna var generösa - 08.00-00.30 varje dag - och bemannas av Teliapersonal med kompetens för att ta hand om såväl nybeställningar, felanmälningar som support. Som extra trygghet erbjöd Telia även Joursupport 24/7.

"Under både leverans och event fanns Telia på plats nästan dygnet runt. Jag hade fem kontaktpersoner som såg till att jag fick all hjälp jag behövde" berättar Niclas Lidström.

"Jag är själv journalist från början och vet vad det betyder när kommunikationen inte fungerar. Händer det något under en direktsändning då kokar adrenalinet. Men ingenting av detta upplevde vi. Det enda som liknat ett problem var när två måldomare upptäckte att deras sändningsbås saknade Internetuppkoppling. Jag förde fram detta till Telias servicedesk - och 12 minuter senare var uppkopplingen på plats."

"Ett annat exempel på den fantastiska service Telia gav oss var när vi strax innan vår kongress för 350 personer upptäckte att täckningen var väldigt dålig på hotellet där mötet skulle vara. 36 timmar senare hade vi perfekt mobiltäckning. Det kallar jag professionellt", avslutar Niclas Lidström.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Tyck till
arrow-downt arrow-downt navigation-arrow-right