Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Läs mer
navigation-profile navigation-search navigation-menu navigation-services navigation-mail navigation-mail navigation-laddarefill navigation-forum navigation-close navigation-plus navigation-minus navigation-chevron-right navigation-newspaper heart global-level-alert-warning global-level-alert-information

”Det gäller att ha en framtidssäker lösning”

Publicerad: 2012-06-13 13:26 | Taggar: Kontor på flera ställen

En framtidssäker lösning för telefonin integrerad i andra data- och kommunikationslösningar. För transport- och logistikföretaget DB Schenker har den dagliga verksamheten på flera plan effektiviserats och förbättrats.

När det var dags att byta ut den gamla traditionella telefonväxeln valde transport- och logistikföretaget Schenker att satsa helt nytt. Istället för ett traditionellt växelsystem investerade företaget i en nätbaserad modern ip-plattform.

- Moroten var att vi fick en framtidssäker lösning med integration i övriga tjänster inom data och kommunikation. Det var kostnadseffektivt och resursmässigt fördelaktigt, säger CG Cardell, på DB Schenker, stab-it.

Företaget har 4 000 anställda i Sverige på 50 arbetsplatser. Många av de anställda arbetar mobilt och har behov av flexibla telefonitjänster. En stor andel av de anställda har nu dessutom fått sina fasta telefoner ersatta av mobiler.

Med ip-telefoni har företaget lyckats öppna upp för bättre hantering av exempelvis grupphantering på inkommande samtal. Det har resulterat i effektivare arbete och bättre kundservice.

I den nya ip-plattformen kan funktioner anpassas och läggas till utifrån verksamhetens behov och användas i en kedja av tjänster för de anställda. Det har möjliggjort ett mer flexibelt arbetssätt. Såväl när de arbetar framför datorn som när de är ute på fältet.

- Vi hade mycket väl kunnat bygga en sådan här lösning själva men vi ser att det finns en mycket större flexibilitet och enkelhet i att ha det som tjänst, säger CG Cardell.

Enligt honom är det betydligt mer kostnadseffektivt att använda en befintlig tjänst än att binda upp resurser på det egna företaget. Företaget slipper ansvara för säkerhet, drift, underhåll och utveckling i en dyr ip-telefoniplattform. Men de har samtidigt möjligheten att anpassa funktioner utifrån arbetssätt och verksamhetens behov.

Prenumerera på nyhetsbrevet

Få det senaste om trender, teknik och digitalt i din inbox.

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Tack för ditt bidrag!

cf-close-icon cf-add-round-icon cf-remove-round-icon cf-star-icon cf-check-icon

Chatta med Telia

För att vi ska kunna hjälpa dig snabbare ber vi dig fylla i några uppgifter. Telia kommer att spara chattkonversationen i 60 dagar.

Vill du spara din historik?

För att få historiken skickad till dig fyll i din mejladress.
cgc-chat-icon cgc-minimize-icon cgc-close-icon cgc-check-icon
arrow-downt arrow-downt close information navigation-arrow-down navigation-arrow-right panic playbutton