Kom igång med Telia Svarsservice

TELIA SVARSSERVICE

Med Telia Svarsservice tar vi hand om ditt företags inkommande samtal när det behövs. Våra erfarna telefonister tar emot och kopplar samtalen samt lämnar meddelande vid behov.

Sökinformationen är avgörande för att svarsservice ska hitta rätt person eller funktion, därför får ni möjligheten att lägga till mer information om era användare i tjänsten genom extra katalogfält i Touchpoint. Ni lägger enkelt till sökinformationen i Touchpoint Admin web.

FÖRBEREDELSER

Det finns några saker som du behöver förbereda innan ni kan komma igång med tjänsten.

1. Lägg till information i katalogfälten för användare

2. Uppdatera information för svarsgrupper, menystyrning och extranummer

3. Styr om samtalen till Svarsservice

1. UPPDATERA KATALOGFÄLTEN FÖR DINA ANVÄNDARE

Att uppdatera sökinformationen era användare i Touchpoint är enkelt med hjäpl av import/export-funktionen i adminwebben. 

  1. Logga in i adminwebben
  2. Klicka på Användare i meny
  3. Klicka på Exportera information om användare för att hämta en Excelfil
  4. Skriv in relevant information för respektive användare (obligatoriska fält är markerade med *)
  5. När du är klar, klicka på Importera information om användare och välj din uppdaterade fil

Som administratör kan du även uppdatera information för enskilda användare direkt i adminwebben. Klicka på användaren och lägg till kompletterande information i respektive fält.

Obligatoriska fält för Svarsservice är:

  • För- och efternamn
  • Titel
  • Avdelning
  • Ort
  • Ärende/Kompetens

 

2. UPPDATERA INFORMATION FÖR SVARSGRUPPER, MENYSTYRNINGAR OCH EXTRA-NUMMER

För uppdatering av information för Svarsgrupper, menystyrningar och/eller extranummer:

Klicka på respektive och lägg till kompletterande information i fälten Ärende och Information.
Extranummer finner du under Växelinställningar.

3. STYR OM SAMTALEN TILL SVARSSERVICE

Svarsservice kommer kontakta dig för kompletterande uppgifter om företaget samt för att stämma av svarsrutiner. Sedan är det dags att styra samtal till Svarsservice.

OMSTYRNING FRÅN SVARSGRUPPER, MENYSTYRNINGAR OCH EXTRA-NUMMER

Gå in under respektive funktion och gör de val du önskar, på precis samma sätt som du gör inställningar idag. Du kan göra dessa val både i appen och i adminwebben.

För att tillfälligt styra samtal till svarsservie när ni själva inte kan svara, gör så här:

  1. Gå in i appen eller adminwebben
  2. Klicka på svarsgruppen
  3. Gå till Inställningar
  4. Under Inga tillgängliga medlemmar välj att koppla till Svarsservice

Ni styr nu enkelt samtalen vidare till Svarsservice genom att era medlemmar loggar ut.

Som administratör kan du logga ut enskilda eller alla medlemmar.

Styr ni gruppens öppettider med schema, tänk då på att öppettiderna ska innefatta den tid då ni vill att Svarsservice ska svara.

Du kan även välja Svarsservice som svarsställe:

  • När kön nått sin maxgräns
  • När svarsgruppen är stängd

Svarsservice erbjuds enligt bekräftelse (helgfri vardag 07:00-18:00 om inte utökade öppettider beställts.)

ÖVRIGA INSTÄLLNINGAR

MÖJLIGGÖR TJÄNSTEN FÖR DINA MEDARBETARE

Som administratör kan du ge dina användare möjligheten att själv vidarekoppla samtal direkt till svarsservice då de har otillgänglig status (t ex möte, lunch, semester). Inställningen gör du i adminwebben och är endast synlig för användaren om möjligheten är aktiverad.

  1. Logga in i adminwebben
  2. Klicka på menyvalet Växelinställningar
  3. Under Vidarekoppling vid otillgänglig status välj Koppla samtalet till Telia Svarsservice.

AKTIVERA TJÄNSTEN SOM ANVÄNDARE

Med Touchpoint Svarsservice kan du som användare välja att vidarekoppla samtal till svarsservice när du t ex satt en hänvisning (möte, lunch, semester etc). Du gör detta genom en inställning i appen.

  1. Öppna Touchpoint appen
  2. Klicka på hänvisningsikonen på startsidan
  3. Välj en hänvisning
  4. Markera om du vill att samtal under hänvisningen ska kopplas till svarsservice

UPPDATERA MINA KONTAKTUPPGIFTER SOM ANVÄNDARE

Som användare kan du ändra dina kontaktuppgifter i appen. Några kan du själv ändra och vissa kan bara den hos er som är administratör i Touchpoint.

  1. Öppna Touchpoint appen
  2. Klicka på Mina inställningar
  3. Klicka på Mina kontaktuppgifter
  4. Ändra de kontaktuppgifter du önskar. Kontakta din administratör för att de uppgifter du inte kan ändra själv.

Har du några frågor eller behöver du hjälp? Gå till telia.se/touchpoint eller besök din Telia-butik. Du är även välkommen att ringa vår support på 020 - 55 40 10.

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mejlar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}