Därför är fakturan högre än väntat

Är beloppet på din faktura högre än du förväntat dig? Var lugn, allt är förmodligen i sin ordning. Oftast står det specificerat på fakturan varför. Här är några anledningar till att fakturan kan vara högre än vanligt.

Du vet väl att du kan få en översikt över dina fakturor och göra ärenden här under Mitt Telia?

Det är den första fakturan
Den första fakturan avser ofta en längre tidsperiod än en månad, och det kan ibland tillkomma en startavgift.

Överlåtelse
Om du tar över ett abonnemang från exempelvis en familjemedlem kan det bli samma sak som att om det är den första fakturan, det vill säga att perioden blir längre och att det tillkommer en överlåtelseavgift. Det kan också se ut som att ”slutfakturan” för den förra abonnenten betalas dubbelt, då han eller hon oftast inte har fått pengar tillbaka för den. Det gäller också när abonnemang överlåts från företag till privat.

Betalsamtal och/eller -tjänster
I specifikationen på fakturan finns alltid ett leverantörsnummer som du kan ringa för att ifrågasätta denna kostnad om det är någonting som är felaktigt.

Kampanjer som tar slut
När en kampanj löper ut återgår priset till det ordinarie.
När detta sker beror på vilket datum du tecknade ditt erbjudande, datum specificeras på din faktura

Slutfaktura
Om du valt att avsluta dina tjänster före bindningstidens slut kommer du att debiteras återstående bindningstid i form av en klumpsumma på din sista faktura.

Påminnelseavgift
Om betalning för en faktura är sen med ca åtta dagar skickar vi en påminnelse. Påminnelseavgiften kommer på en senare faktura, du kan se vilken faktura påminnelseavgiften avser på din fakturaspecifikation.

Bluffsamtal
Har du blivit uppringd av ett utländskt nummer och råkat ringa tillbaka kan du ha fått en debitering på fakturan.

Telia Försäkring
Telia Försäkring faktureras alltid i efterskott, har du sagt upp försäkringen kommer den därför att finnas med på nästkommande faktura.
Titta på fakturan vilken period du har fakturerats för.

SÖK SUPPORT