Därför är fakturan högre än väntat

Är beloppet på din faktura högre än du förväntat dig? Var lugn, allt är förmodligen i sin ordning. Oftast står det specificerat på fakturan varför. Här är några anledningar till att fakturan kan vara högre än vanligt.

Det är den första fakturan
Den första fakturan avser ofta en längre tidsperiod än en månad, och det kan ibland tillkomma en startavgift.

Överlåtelse
Om du tar över ett abonnemang från exempelvis en familjemedlem kan det bli samma sak som att om det är den första fakturan, det vill säga att perioden blir längre och att det tillkommer en överlåtelseavgift. Det kan också se ut som att ”slutfakturan” för den förra abonnenten betalas dubbelt, då han eller hon oftast inte har fått pengar tillbaka för den. Det gäller också när abonnemang överlåts från företag till privat.

Återbetalning från den frånträdande kunden skapas nästkommande månad och återbetalas direkt till det konto som finns med i Swedbanks kontoregister. Finns det inte med behöver du återkomma till oss för att lämna dina kontouppgifter.

Byte av system
Ibland kan förflyttningar av din kunddata i våra system leda till att du får betala för två månader samma månad då du ofta går från efterskottsbetalning till förskottsbetalning i samband med systemflytten. Just nu görs detta i extra hög utsträckning för dig med Mobilt bredband och Bredband.

Betalsamtal och/eller -tjänster
Är du inte medveten om vad du köpt eller kan det vara ett barn i familjen som gjort ett köp via mobilabonnemanget? I specifikationen på fakturan finns alltid ett leverantörsnummer som du kan ringa för att ifrågasätta denna kostnad om det är någonting som är felaktigt.

Förändring av abonnemang
Har du ett mobilabonnemang som faktureras i förskott och går upp från exempelvis 2 GB till 6 GB så kan det vara så att det redan skapats en faktura för perioden som sträcker sig över nästa månad. Detta resulterar i att du betalar mellanskillnaden på nästa faktura under perioden som redan har blivit fakturerad samt det nya priset på abonnemanget nästa fakturaperiod.

Byte från rörliga abonnemang till fasta mobiler
Om kund ringer en del så kommer det oftast en lite större faktura pga abonnemanget är oftast lite dyrare plus att alla rörliga avgifter fram till datumet för förändringen läggs in som en klump summa på fakturan.

Prisförändringar
Kund har inte sett utskick som vi gjort för att informera om prishöjningen och blir sedan förvånade när det kommer på fakturan.

Jag har inte fått min kretditering
Har du blivit utlovad en kreditering i följd av ett fel eller en rättning som inte finns med på din faktura? Krediteringar läggs alltid emot nästkommande – titta när fakturan är skapad vänta in nästa faktura. Finns den fortfarande inte med på nästa faktura ber vi dig kontakta vår kundtjänst så åtgärdar vi eventuella fel.

Kampanjer som tar slut
Det är vanligt förekommande när det kommer till bredband att du haft ett kampanjpris som har löpt ut, vilket leder till att bredbandet går över till ordinarie pris.

Slutfaktura
Har du haft bindningstid betalar du en klumpsumma för resterande bindningstid.

Har du exempelvis gått över från Telia till en ny mobiloperatör räknar vi uppsägningstiden från att din nya operatör meddelar oss att de vill ta över numret. Om den nya operatören skickar en så kallad utporteringsbegäran 1 januari och de vill ta över numret 7 januari så får du fortfarande en faktura fram till 31 januari.

Påminnelseavgift
Om betalning för en faktura är sen med ca sju dagar skickar vi en påminnelse. Själva debiteringen för påminnelseavgiften kommer två fakturor senare vilket kan bli förvirrande om du missar vilken faktura det gäller på specifikationen.

Företagsabonnemang vid överlåtelse
Om du överlåter ett abonnemang från företagssidan till privat men inte väljer ett nytt abonnemang får du ofta kvartalsfakturering på företagsabonnemanget. Även moms som du inte betalat in samt överlåtelseavgift kommer.

Bluffsamtal
Har du blivit uppringd av ett ett utländskt nummer och råkat ringa tillbaka kan du ha fått en större debitering på fakturan.

Försäkring
Har du precis tagit bort försäkringen dyker den upp på fakturan ändå på grund av att försäkringen faktureras i två månader i efterskott medan abonnemanget inte gör det.

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mejlar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}