Felsök M2M abonnemang och Mobil LAN-anslutning

Har du problem med M2M abonnemang eller Mobil LAN-anslutning? Börja med att gå igenom punkterna i vår felsökningslista.

  1. Börja med att starta om M2M-enheten.

  2. Har du möjlighet, testa med att sätta in sim-kortet i en annan M2M-enhet för att undersöka om det är sim-kortet eller M2M-enheten som är felkällan.

  3.  Se om det fungerar när du använder följande publika APN-id: online.telia.se.

  4. Se om det fungerar när enheten ställs om till endast 2G (GSM).

  5. Utomhus

    Gå upp på en höjd, ett öppet område t ex ett fält eller en väg. Kraftig vegetation, tät skog påverkar täckningen. Kuperad terräng påverkar täckningen, pröva att gå upp på en höjd i närheten.

    Befinner du dig i en bil, placera enheten i en hållare vid framrutan, använd gärna utomhusantenn på bilen för bättre signal.

  6. Inomhus

    Gå till ett fönster, högre upp i byggnaden. Byggnadskonstruktioner påverkar radiovågorna, massiva armerade betongstommar, fasadplåt och metallhaltig solfilm på fönstren är några byggtekniska lösningar som sänker signalstyrkan inomhus. T ex i källare, garage, bottenvåning etc.

  7. Om du inte får igång tjänsten utomlands, kontrollera att roaming mellan utländska nät ingår i ditt avtal.

  8. Har ni kontantkortsabonnemang i M2M-enheten så kontrollera att det kortet är laddat.

  9. Kontrollera att ingen inom företaget har gjort några förändringar i tjänsten. Om du eller någon annan har gjort förändringar: kontakta er säljare.

  10. Har stegen ovan inte löst ditt problem, kan du fylla i formuläret Felanmäl Telematik.

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mailar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}

SÖK SUPPORT