Felsök M2M abonnemang och Mobil LAN-anslutning

Har du problem med M2M abonnemang eller Mobil LAN-anslutning? Börja med att gå igenom punkterna i vår felsökningslista.

  1. Börja med att starta om M2M-enheten.

  2. Har du möjlighet, testa med att sätta in sim-kortet i en annan M2M-enhet för att undersöka om det är sim-kortet eller M2M-enheten som är felkällan.

  3.  Se om det fungerar när du använder följande publika APN-id: online.telia.se.

  4. Se om det fungerar när enheten ställs om till endast 2G (GSM).

  5. Utomhus

    Gå upp på en höjd, ett öppet område t ex ett fält eller en väg. Kraftig vegetation, tät skog påverkar täckningen. Kuperad terräng påverkar täckningen, pröva att gå upp på en höjd i närheten.

    Befinner du dig i en bil, placera enheten i en hållare vid framrutan, använd gärna utomhusantenn på bilen för bättre signal.

  6. Inomhus

    Gå till ett fönster, högre upp i byggnaden. Byggnadskonstruktioner påverkar radiovågorna, massiva armerade betongstommar, fasadplåt och metallhaltig solfilm på fönstren är några byggtekniska lösningar som sänker signalstyrkan inomhus. T ex i källare, garage, bottenvåning etc.

  7. Om du inte får igång tjänsten utomlands, kontrollera att roaming mellan utländska nät ingår i ditt avtal.

  8. Har ni kontantkortsabonnemang i M2M-enheten så kontrollera att det kortet är laddat.

  9. Kontrollera att ingen inom företaget har gjort några förändringar i tjänsten. Om du eller någon annan har gjort förändringar: kontakta er säljare.

  10. Har stegen ovan inte löst ditt problem, kan du fylla i formuläret Felanmäl Telematik.

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mejlar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!

SÖK SUPPORT