Åtgärder efter åsknedslag

Om ett åsknedslag verkar ha skadat din utrustning från Telia kan du felanmäla det hos oss. Innan du gör det rekommenderar vi dock att du kontrollerar ett antal saker.

Innan du felanmäler

  • För att kontrollera om din utrustning (till exempel en router) har skadats av åska, eller om det är nätet som drabbats av störningar bör du först koppla ur all utrustning från dina telefonjack. Anslut sedan en telefon som du vet fungerar till det första telefonjacket i bostaden. Får du ton i telefonen innebär det troligen att nätet fungerar som det skall och att din utrustning inte har skadats, och du bör då alltså inte göra en felanmälan.
  • Fungerar inte din telefon efter ett strömavbrott, trots att strömmen är tillbaka bör du göra en felanmälan. Bredband och bredbandstelefoni kan då också påverkas.
  • Tänk på att utrustning som gått sönder till följd av åska inte omfattas av garanti. Det är därför viktigt att kontrollera utrustningen innan du gör en felanmälan för att slippa kostnad för eventuell bokning av tekniker. Undantaget är den trådlösa router som du lånat av Telia. Den byter vi ut eftersom det är utrustning som räknas som Telias egendom. För mer information om villkoren för din tjänst, se Telias Allmänna Villkor för företagskund.

Hur du felsöker och felanmäler

På vår webbplats eller i din mobiltelefon kan du göra en automatisk felsökning av din uppkoppling. Visar det sig att du har ett fel på ditt abonnemang kan du kontakta oss för att göra en felanmälan.

Felsök företagsabonnemang

När du har felanmält

Om din fasta telefoni ligger nere kan vi vidarekoppla den till en mobil eller till annan fast telefon. Du betalar för samtalet mellan din telefon och den telefon du kopplar vidare till. Observera att om du kopplar vidare till en mobiltelefon så betalar du mobiltelefonitaxa från din vanliga telefon. Du beställer vidarekoppling i samband med felanmälan.

Begär ersättning för felanmäld tjänst

Du som har haft fel på telefoni eller bredband har rätt till ersättning om felet omfattas av Telias allmänna villkor. Önskemål om ersättning ska framställas inom skälig tid (två månader) och en förutsättning är att du först felanmält din tjänst.

Begär ersättning

Vid skador på ledningar, kablar och teleskåp

Upptäcker du träd som ligger på ledningar, skadade teleskåp eller lågt hängande kablar, anmäl gärna detta direkt till TeliaSoneras nätbolag Skanova via deras app ”Skanova skadeanmälningar”. Ser du en åskskadad telekabel, ta en bild och beskriv det du ser. En länk med skadans position skickas till Skanovas skadereglerare och reparationsprocessen påbörjas. Appen laddas ner gratis på Appstore eller Google Play. Anmälan kan även göras på telefon 020 – 50 50 00 eller via samhallsingang@skanova.se

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mailar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}

SÖK SUPPORT