Anslut och konfigurera telefoner

För att kunna göra inställningarna måste du ha en nätverkskabel inkopplad mellan din dator och din gateway. Om du inte har en kabelanslutning: Koppla en nätverkskabel från datorns nätverksuttag till något av uttagen Ethernet 1, 2, 3 eller 4 på din gateway.

Bra att veta

  • Externa samtal ringer du som vanligt från en direktansluten telefon. Inkommande samtal hanteras också på sedvanligt sätt. Har du knutit ett nummer till flera telefoner ringer det samtidigt på alla. Om samtalet besvaras på någon av telefonerna, så upphör det att ringa på de andra också. Ett nytt inkommande samtal till samma nummer under ett pågående samtal ringer på de telefoner som ej är upptagna.
  • De telefoner som ansluts med sladd till de gröna telefoniportarna (FXS1 och FXS2) får alltid kortnummer 7 och 8.
  • Upp till 6 st. DECT-telefoner kan registreras och de får numren tilldelade i den ordning de registreras, 1-6.
  1. Skriv in adressen ”http://192.168.1.1” i adressfältet. Tryck på Enter.

  2. Startsidan visas. Välj Telefoni. Du kan alltid komma tillbaka till startsidan genom att klicka på Start överst i menyn.

  3. För att lägga till, ta bort eller se anslutna trådlösa telefoner, klicka på länken Hantera DECT-enheter.
     

  4. I listan ser du de inkopplade trådlösa enheterna. Klicka på Para ny handenhet för att lägga till en ny. Efter att du har klickat har du 60 sekunder på dig att klicka på Para-knappen på den trådlösa telefonen du vill lägga till. När parningen är klar dyker telefonen upp i listan. Du kan upprepa steget för att lägga till fler, eller klicka på Rensa handenheter för att ta bort alla registrerade enheter.

    Du kan lägga till upp till sex enheter. Klicka på Telefoni i vänster-menyn för att återgå till startsidan för telefoni.

  5. För att komma till sidan där du kan se/ändra dina inställningar för utgående samtal, klicka på länken Inställningar för utgående samtal.

  6. Inställningar för utgående samtal visas. Här kan du bestämma vilket telefon-nummer som respektive telefon använder för utgående samtal (det nummer som visas hos mottagaren av samtalet). Har du inte gjort några ändringar tidigare är samtliga telefoner inställda att använda det första numret (huvudnumret) för utgående samtal. Kryssa i rutorna som du vill ha det och klicka på Använd för att spara.
     

  7. För att komma till sidan där du kan se/ändra nummertilldelning till telefoner för inkommande samtal, klicka på länken Inställningar för inkommande samtal.
     

  8. Har du inte tidigare gjort några inställningar kommer alla rutor att vara ikryssade. Detta innebär att inkommande samtal till alla nummer går till samtliga anslutna telefoner, och du kan svara i vilken som helst. Ändra genom att kryssa ur oönskade kombinationer. Klicka  på knappen Använd för att spara.
     

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mailar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}

SÖK SUPPORT