Kom igång med Touchpoint-appen

Så här använder du appen Telia Touchpoint.

Begrepp som är bra att kunna

Här är några begrepp som är bra att kunna för dig som inte har använt Touchpoint innan.

Svarsgrupp
En svarsgrupp består av flera användare som delar på ett telefonnummer och tillsammans kan hjälpas åt att svara på samtal.

Menystyrning (tillvalstjänst):
Med menystyrning kan du skapa tonval för din växel, så att den som ringer själv kan välja var den vill bli kopplad. Till exempel; tryck 1 för reception, 2 för säljavdelningen, 3 för support och så vidare.

Besked
Är de förinspelade meddelanden som du använder för tala om för den som ringer vart de har kommit eller vad som händer med deras samtal. Till exempel, när de kommit till röstbrevlådan eller blivit placerade i kö.

Administratör
Som administratör kan du hantera samtliga inställningar för er Touchpointlösning och styra hur er växel ska fungera.

Användare
De som inte är administratörer är användare. Via appen kan de hantera sina egna inställningar och visa information om de svarsgrupper de är med i.

Appen

Börja med att öppna App Store eller Google Play och sök på Touchpoint. Ladda ner appen som heter Telia Touchpoint, inte Touchpoint Plus.

Startsidan

På startsidan ser du din hänvisningsstatus (om din organisation har detta tillval), samt om du är in- eller utloggad i dina svarsgrupper. Här har du även genvägar till de svarsgrupper du är medlem i, telefonbok, ringlogg och mina inställningar samt eventuella tilläggstjänster.

Ställ in hänvisningsstatus (tillval)

Din hänvisningsstatus visar för andra användare om du är tillgänglig att ta emot samtal eller inte. Du kan till exempel välja tillgänglig, i möte, eller ange att du gått för dagen. Om du anger att du är otillgänglig, kopplas samtalen som standard till din röstbrevlåda.

  1. Tryck på din status högst upp på startsidan i appen.
  2. Välj din status
  3. Appen uppmanar dig att ange en sluttid för de statusar som anger att du inte är på jobbet.
  4. Om du har fler nummer kopplade till Touchpoint kan du välja att släppa fram samtal till ditt mobilnummer när du anger en otillgänglig status. För det använder du skjutreglaget längst ner på sidan.

Logga in och ut ur Svarsgrupp

En svarsgrupp består av flera användare som delar på ett telefonnummer och tillsammans kan hjälpas åt att svara på samtal.

  1. På startsidan ser du vilken/vilka svarsgrupper du är in- eller utloggad i.
  2. Logga in genom att dra skjutreglaget bredvid gruppnamnet till höger så att det får en lila färg.
  3. Logga ut genom att dra skjutreglaget till vänster så att det får en grå färg.

Se kollegors status i appens telefonbok (tillval)

Du kan välja att se hänvisningsstatusen och telefonstatus (ledig/upptagen) på de kollegor du oftast kopplar samtal till redan i telefonboken. Som standard visas hänvisningsstatus på de 15 första användarna i telefonboken. Så här gör du för att visa hänvisningsstatus på fler användare:

  1. Klicka på Telefonbok på appens startsida.
  2. Klicka på frågetecknet bredvid den användare som du vill se status på. Du kan maximalt se status på 50 st användare.
  3. Om du vill sluta visa status på en användare så går du in under favoriter och tar bort användaren därifrån.

Ringlogg

Du kan se alla samtal som gått till dig eller till de svarsgrupper du är med i. Samtal direkt till dig hittar du i Min ringlogg, där kan du även se och lyssna på meddelanden som lämnats i din röstbrevlåda.

Ringlogg svarsgrupper: I den gemensamma ringloggen kan du se alla samtal som ringts till en svarsgrupp, vilka som besvarats och vilka som behöver följas upp. På så sätt blir det lättare att hålla koll på missade samtal och följa upp de som behövs.

Röstbrevlådor

I Touchpoint har du alltid en privat röstbrevlåda. Men du kan också ha separata röstbrevlådor för dina olika svarsgrupper. Läs nedan om hur du kommer åt dem.

Lyssna av din röstbrevlåda

Du kan ringa och lyssna av din röstbrevlåda genom att ringa 233 (i Sverige) och +46 70 613 92 33 (när du är utomlands). Du kan också se och lyssna av meddelanden direkt i "Min ringlogg".

Medan du lyssnar på dina meddelanden så kan du:

  • Tryck 1 för att hoppa bakåt till föregående meddelande.
  • Tryck 2 för att repetera det meddelande du lyssnar på.
  • Tryck 3 för att hoppa framåt till nästa meddelande
  • Tryck 7 för att radera ett meddelande.

Lyssna av svarsgruppens röstbrevlåda

Du kan ringa och lyssna av svarsgruppens röstbrevlåda genom att ringa: 933 (i Sverige) och +46 70 613 99 33 (när du är utomlands).

För att lyssna av röstbrevlådan behöver du en pinkod. Information om vilken pinkod du och dina kollegor ska använda finns i appen, under respektive svarsgrupp.

Spara eller dela den här guiden

Ange din e-post så mejlar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.emailStatusMessage}}

Ange ditt mobilnummer så skickar vi en länk till den här guiden.

{{shareGuideController.model.smsStatusMessage}}

Vad tycker du om den här sidan?

Observera att detta bara gäller synpunkter ang. förbättringar av Telia.se. Vi hanterar inte kundärenden. Alla synpunkter sparas.

Klar

Tack för ditt bidrag!