SERVICE OCH REPARATION FÖR AVTALSKUNDER

Här kan du som har avtalssortiment hos Telia hitta information om vad du ska göra om du behöver service på en produkt du köpt. Om du inte har ett ramavtal kan du istället besöka sidan om reparation av mobiltelefoner för att skapa ett serviceärende.

Om du har försäkring via Telia

Om din mobil eller surfplatta är försäkrad genom oss, behöver du först göra en försäkringsanmälan innan du kan starta ett serviceärende och lämna in din enhet.

Generell felsökning innan du beställer service och reparation

  • Starta om enheten först, om möjligt.
  • Säkerställ att du har uppdaterat enheten till senaste versionen av operativsystemet (iOS / Android).
  • Respektive tillverkare har ofta felsökningsguider man kan testa att följa beroende på det upplevda felet.
  • Vid problem med laddning, prova annan originalladdare.

Särskild information innan du lämnar in din mobil

Det är viktigt att du säkerhetskopierar det innehåll som du vill spara, så som bilder, kontakter med mera. Vid en service kan din mobil komma att återställas eller bytas ut. 

  • Ta bort mobilskal och skärmskydd
  • Ta ut SIM-kort
  • Säkerhetskopiera och återställ mobilen
  • Logga ut från ditt Google-konto eller stäng av Hitta min iPhone
  • Stäng av eventuell lösenordskod
  • Om enheten är kopplad till ett MDM-system behöver denna hanteras för att möjliggöra service, om du är osäker på hur profilen hanteras i ditt företags tjänst kontaktar du telefoniansvarig för vidare hjälp.

Tänk på att eventuell betalning för serviceärenden utanför garanti faktureras företaget om ni är serviceavtalskund hos Telia.

Så här går ett serviceärende till – steg för steg

  1. Du fyller i uppgifter om den produkt du vill ha service för.
  2. Du laddar upp kvitto, följesedel eller garantibevis om köpet inte hittas i Telias system (data sparas i 36 månader).
  3. Du fyller i en felbeskrivning samt kunduppgifter.
  4. Om du har Telia Försäkring och gjort en försäkringsanmälan på förhand bockar du i att du vill nyttja försäkringen och anger skadenummer.
  5. Välj leveransalternativ – för mobiltelefoner erbjuder vi ett kostnadsfritt emballage, för övriga produkter en retursedel att skriva ut och använda.
  6. Vi skickar en bekräftelse via e-post att vi tagit emot ditt ärende.
  7. Du skickar in din produkt och kan enkelt följa ärendet via den länk som skickas ut i orderbekräftelsen, med löpande uppdateringar under hanteringen.

Priser

Kostnaden för en reparation varierar beroende på vilken modell det gäller samt vilka fel tekniker hittar vid felsökning. För mer information, se Telias prislista för reparation. Notera att alla typer av fel inte omfattas av prislistan.

Reparation

Mobila enheter och tillbehör

Service, reparation och utbytesservice

Utbytesservice

Fasta telefoner

Service och reparation

Frågor och svar om service och reparation

Var ser jag om min enhet har giltig garanti eller inte?

Vilken garantitid som gäller för din produkt kan du se på följesedeln du fick med din leverans. Följesedel eller kvitto gäller som garantibevis. Garantin räknas från den dag du fått produkten och gäller funktionsfel från tillverkaren som kan styrkas av auktoriserad serviceverkstad som garantifel.

Jag vill läsa villkoren för service och reparation

Här kan du ta del av Telias service och reparationsvillkor.

Även om din garantitid har löpt ut kan du skicka in din produkt för reparation. I de fallen eller om reparationen inte omfattas av garantin, får du ett kostnadsförslag från vår servicepartner som du får besvara.
 
En undersökningsavgift på 239 kr exkl moms tas ut för teknikers arbete och frakt om du avböjer kostnadsförslaget och väljer att få tillbaka din enhet utan åtgärd.

Om verkstaden hittar ett annat fel än som angetts, som är enkelt avhjälpt (som t.ex. ludd i laddkontakten eller uppgradering av operativsystem), tas en undersökningsavgift på 239 kr exkl moms ut för teknikers arbete och frakt.

Hittas inget fel returnerar verkstaden enheten till dig och ingen undersökningsavgift för arbete och frakt tas ut. Telia återvinner de trasiga enheter som inte skickas tillbaka. Vi lämnar tre månaders garanti på reparationer och service.

Hur mycket kostar det att byta skärm eller laga mobilen?

Våra aktuella priser för de vanligaste reparationerna hittar du alltid i vår prislista för reparation.

Vad gör jag om mobilen är trasig vid leverans?

Om din nya mobiltelefon är trasig vid leverans och skadan inte är en transportskada, ska detta anmälas till Telia inom två dagar från det att du fått mobilen. Efter godkänd kontroll skickar vi en ersättningsprodukt till dig.

Om du misstänker transportskada ska du omedelbart meddela ditt utlämningsställe.

Kan jag följa min reparation och se status?

Ja, när du registrerat ditt ärende skickar vi ut en orderbekräftelse med en länk där du kan följa ditt ärende.

Vad ska jag göra om det inte går att registrera mitt serviceärende (fel eller saknas val som känns rätt)?

Kontakta ansvarig säljare som tar ärendet vidare.

Vad händer om min produkt inte repareras/kommer bort?

Om det skulle hända kommer vi ersätta din produkt med en likvärdig produkt.

Här kan du kontakta oss om du behöver ytterligare hjälp

  • Logga in på My Business, för att ställa din fråga
  • Om du inte har tillgång till My Business, kan du även ringa, chatta eller skicka epost till Enterprise servicedesk som ditt företag har tilldelats eller på våra ordinarie kontaktvägar.

Jag vill läsa villkoren för Utbytesservice

Villkoren för Utbytesservice hittar du i företagets avtal för tjänsten.

 

 

SÖK SUPPORT