Service och reparation för avtalskunder

VIKTIG INFORMATION:

Vi upplever just nu driftstörningar pga verksamhetsförändringar hos vår huvudsakliga servicepartner. Detta kan leda till förlängda servicetider, främst på Androidenheter i nuläget.

Hittar du inte svaren på dina frågor under Frågor & Svar, kan du kontakta er ansvariga säljare.

Vi beklagar eventuella olägenheter som uppstår i samband med denna situation!

Här kan du som har avtalssortiment för inköp av fasta och mobila enheter hitta information om vad du ska göra vid ett reparationsärende. Om du inte har ett ramavtal kan du istället besöka Reparation av mobiltelefoner för att skapa ett serviceärende.

Gör en felsökning innan du beställer service & reparation

  • Starta om enheten först.
  • Säkerställ att du har uppdaterat telefonen till senaste versionen av operativsystemet (iOS / Android).
  • För mobiltelefoner och Surfplattor kan du även ladda ner appen ”Telia Min Mobil” på Appstore eller Google Play. Med den kan du undersöka status på mjukvara eller batteri.
  • Har du problem med laddning, prova annan originalladdare.

Om problemet kvarstår kan du välja vilken tjänst som ditt ärende gäller nedan. Efter din anmälan får du en e-postbekräftelse med serviceordernummer och länk till en sida där du kan följa ditt ärende.

 

Viktig information innan du skickar in din enhet på service

För att vi ska kunna utföra service på din enhet måste du göra följande:

  • Säkerhetskopiera allt du vill spara, t ex  dina kontakter, bilder, appar etc. Gör gärna en fabriksåterställning därefter, så raderas allt innehåll.
  • Ta ur sim- och ev minneskort. Ta även bort ev skal
  • Logga ut helt från iCloud, iTunes eller ditt Google-konto
  • Är enheten kopplad till ett MDM-system måste du även säkerställa att ”MDM-profilen” är borttagen (kontakta din telefoniadministratör). Gäller samtliga tillverkare

Om du har en enhet från Apple, måste du även:

  • Avaktivera funktionen Hitta min iPhone (i samband med att du loggar ut från iCloud, Se icloud.com/find)
  • Har du parkopplat din enhet till Apple Watch, så måste även den avaktiveras.

Kom även ihåg att du bifoga servicekvittot tillsammans med enheten (som du fick i samband med serviceanmälan)

Reparation

Mobila enheter

Service & Reparation

Utbytesservice

Mobila enheter

Utbytesservice

Utbytesservice

Fasta telefoner & tillbehör

Service & reparation

Frågor & svar

Hur mycket kostar de vanligaste reparationerna?

Här hittar du en prislista för displaybyten och utbyte av de vanligaste enheterna.

Du får alltid ett kostnadsförslag att godkänna innan reparationen påbörjas. En undersökningsavgift på 239 kr ex moms tas ut för teknikers arbete och frakt om du avböjer kostnadsförslaget och väljer att få tillbaka din enhet utan åtgärd.

Om verkstaden hittar ett annat fel än som angetts, som är enkelt avhjälpt (som t.ex. ludd i laddkontakten eller uppgradering av operativsystem), tas en undersökningsavgift på 239 kr ex moms ut för teknikers arbete och frakt.

Hittas inget fel, returnerar verkstaden enheten till dig och ingen undersökningsavgift för arbete och frakt tas ut. Telia återvinner de trasiga enheter som inte skickas tillbaka. 

Var ser jag om min enhet har giltig garanti eller inte?

Vilken garantitid som gäller för din mobil eller surfplatta kan du se på följesedeln du fick med din leverans. Om du köpt produkten på någon av Telias online-butiker eller i en av våra butiker gäller kvittot/följesedeln som garantibevis. Garantin räknas från den dag du fått produkten och gäller funktionsfel, till exempel att det inte går att ringa eller skicka sms med mobilen.

Kan jag reparera min enhet även om garantitiden har gått ut?

Ja, även om din garantitid har löpt ut kan du skicka in din mobiltelefon eller surfplatta för reparation. I de fallen, eller om reparationen inte omfattas av garantin, får du ett kostnadsförslag från vår servicepartner,som du måste svara på. 

Hur ska serviceärenden registreras?

Serviceärenden ska registreras via https://dst.telia.com/online/se/deviceSearch/LandingPage 
För att underlätta ber vi er att vara extra noga med att skriva en bra felbeskrivning.

Hur ser jag status på mitt serviceärende?

Vid registrering av ett serviceärende skickas en orderbekräftelse till dig där du även hittar en unik länk till ditt pågående serviceärende.

Hur ska jag registrera ett serviceärende på en hårdvara som saknar serienummer/IMEInummer?

Ärenden för produkter utan serienummer går för tillfället inte att registrera - vi jobbar på en lösning och kommer presentera denna inom kort.

Vad ska jag göra om det inte går att registrera mitt serviceärende (fel eller saknas val som känns rätt)?

Kontakta ansvarig säljare som tar ärendet vidare.

Vad gör jag om mobilen är trasig redan vid leverans?

Om din nya mobiltelefon är trasig vid leverans, ska detta anmälas till Telia inom två dagar från det att du fått mobilen. Efter godkänd kontroll skickar vi en ny mobil till dig.

Om det är en felaktig utbytesenhet med Utbytesservice, kan du registera ett nytt ärende där du tydligt beskiver felet.

 

Vad händer om min produkt inte repareras/kommer bort?

Om det skulle hända kommer vi ersätta din produkt med en likvärdig produkt.

Vad ska jag göra om jag misstänker att ett redan pågående (registrerat och inskickat till Mobylife) ärende har gått fel?

Vi jobbar på att lösa detta utan att du som kund ska behöva agera. Om det uppstår problem återkommer vi till dig. Undantaget är om den produkt du har registrerat kommer i retur (utan åtgärd), då registrerar du ärendet med igen på https://dst.telia.com/online/se/deviceSearch/LandingPage

Här kan du kontakta oss om du behöver ytterligare hjälp

  • Logga in på My Business, för att ställa din fråga
  • Om du inte har tillgång till My Business, kan du även ringa, chatta eller skicka epost till Enterprise servicedesk som ditt företag har tilldelats eller på våra ordinarie kontaktvägar.

Jag vill läsa villkoren för Utbytesservice (tidigare Förskottsutbyte)

Villkoren för Utbytesservice (tidigare Förskottsutbyte) hittar du i företagets avtal för tjänsten.