Service och reparation för avtalskunder

Här kan du som har avtalssortiment för inköp av fasta och mobila enheter hitta information om vad du ska göra vid ett reparationsärende. Om du inte har ett ramavtal kan du istället besöka Reparation av mobiltelefoner för att skapa ett serviceärende.

Gör en felsökning innan du beställer service & reparation

  • Starta om enheten först.
  • Säkerställ att du har uppdaterat telefonen till senaste versionen av operativsystemet (iOS / Android).
  • För mobiltelefoner och Surfplattor kan du även ladda ner appen ”Telia Min Mobil” på Appstore eller Google Play. Med den kan du undersöka status på mjukvara eller batteri.
  • Har du problem med laddning, prova annan originalladdare.

Om problemet kvarstår kan du välja vilken tjänst som ditt ärende gäller nedan. Efter din anmälan får du en e-postbekräftelse med serviceordernummer och länk till en sida där du kan följa ditt ärende.

 

Reparation

Mobila enheter

Service & Reparation

Utbytesservice

Mobila enheter

Utbytesservice

Utbytesservice

Fasta telefoner

Service & reparation

Läs detta innan du skickar in din enhet

För att vi ska kunna utföra service på din enhet måste du göra följande:

  • Säkerhetskopiera allt du vill spara, t ex  dina kontakter, bilder, appar etc. Gör gärna en fabriksåterställning därefter, så raderas allt innehåll.
  • Ta ur SIM- och ev minneskort. Ta även bort ev skal
  • Logga ut helt från iCloud, iTunes eller ditt Google-konto
  • Är enheten kopplad till ett MDM-system måste du även säkerställa att ”MDM-profilen” är borttagen (kontakta din telefoniadministratör). Gäller samtliga tillverkare

Om du har en enhet från Apple, måste du även:

  • Avvaktivera funktionen Hitta min iPhone (i samband med att du loggar ut från iCloud, Se icloud.com/find)
  • Har du parkopplat din enhet till Apple Watch, så måste även den avaktiveras.

Kom även ihåg att du bifoga servicekvittot tillsammans med enheten (som du fick i samband med serviceanmälan)

Frågor & svar

Var ser jag om min enhet har giltig garanti eller inte?

Vilken garantitid som gäller för din mobil eller surfplatta kan du se på följesedeln du fick med din leverans. Om du köpt produkten på någon av Telias online-butiker eller i en av våra butiker gäller kvittot/följesedeln som garantibevis. Garantin räknas från den dag du fått produkten och gäller funktionsfel, till exempel att det inte går att ringa eller skicka sms med mobilen.

Kan jag reparera min enhet även om garantitiden har gått ut?

Ja, även om din garantitid har löpt ut kan du skicka in din mobiltelefon eller surfplatta för reparation. I de fallen, eller om reparationen inte omfattas av garantin, får du ett kostnadsförslag från vår servicepartner,som du måste svara på. 

Hur mycket kostar de vanligaste reparationerna?

Här hittar du en prislista för displaybyten och utbyte av de vanligaste enheterna.

Du får alltid ett kostnadsförslag att godkänna innan reparationen påbörjas. En undersökningsavgift på 239 kr ex moms  tas ut för teknikers arbete och frakt om du avböjer kostnadsförslaget och väljer att få tillbaka din enhet utan åtgärd.

Om verkstaden hittar ett annat fel än som angetts, som är enkelt avhjälpt (som t.ex. ludd i laddkontakten eller uppgradering av operativsystem),  tas en undersökningsavgift på 239 kr ex moms ut för teknikers arbete och frakt.

Hittas inget fel, returnerar verkstaden enheten till dig och ingen undersökningsavgift för arbete och frakt tas ut. Telia återvinner de trasiga enheter som inte skickas tillbaka. 

Jag vill läsa villkoren för Utbytesservice (tidigare Förskottsutbyte)

Villkoren för Utbytesservice (tidigare Förskottsutbyte) hittar du i företagets avtal för tjänsten.

Vad gör jag om mobilen är trasig redan vid leverans?

Om din nya mobiltelefon är trasig vid leverans, ska detta anmälas till Telia inom två dagar från det att du fått mobilen. Efter godkänd kontroll skickar vi en ny mobil till dig.

Om det är en felaktig utbytesenhet med Utbytesservice, kan du registera ett nytt ärende där du tydligt beskiver felet.

 

Här kan du kontakta oss om du behöver ytterligare hjälp

  • Logga in på My Business, för att ställa din fråga
  • Om du inte har tillgång till My Business, kan du även ringa, chatta eller skicka epost till Enterprise servicedesk som ditt företag har tilldelats eller på våra ordinarie kontaktvägar.