MÅNGA FÖRDELAR MED WIFI I BUTIKER

Med en smart nättjänst baserad på SD WAN levererar butikens uppkoppling både stabil datatrafik och en möjlighet att smälta samman det digitala- och fysiska kundmötet. Jämfört med internationella aktörer har svenska butiker ännu bara skrapat på ytan av vad som är möjligt. Men bland dem som börjat resan mot det molnbaserade kundmötet finns modekedjan Björn Borg.

 

Dagens wifi-lösningar för butiksmiljö kan användas till mycket mer än att erbjuda kunderna fri och snabb surf. Med en mjukvarudefinierad WAN-lösning och uppkoppling som tjänst skiftar IT-avdelningen fokus från routers och säkerhetsuppdateringar till att försörja organisationen med insikter som bland annat kan användas till att göra kundmötet smartare. En av de första att testa framtidens uppkoppling i Sverige är modekedjan Björn Borgs butik i Sturegallerian i Stockholm.

– I portalen kan vi se när kunderna har besökt butiken, hur länge de stannat och hur de rör sig i lokalen. Informationen gör det möjligt optimera bemanning, öppettider och erbjudanden, berättar Tobias Johansson, it-ansvarig på Björn Borg AB.

Han ser också möjligheten för tekniken att lyfta kundupplevelsen i butiken genom att frigöra medarbetarna från kassadisken. Då finns personalen tillgänglig på den plats där kunden behöver hjälp, och mobila kassalösningar kan användas för att ta betalt på en plats som är relevant och trygg. Tobias Johansson menar att nya wifi-lösningar även gör det enklare att knyta ihop den digitala affären med den fysiska.

– Det blir ett bättre kundmöte om vi kan ta höjd för att den som kliver in i butiken ofta gjort en del digital research innan, säger han.

Stamkunder får gräddfil
På många håll i svensk handel finns wifi i butiken, men en stor del av potentialen är outnyttjad. Utomlands har många butikskedjor kommit längre i digitaliseringen av den fysiska butiksmiljön.

Mark Thomson är ansvarig för retail vid konsultföretaget Zebra och berättar om retailers som använder tekniken för att vässa omhändertagandet av kunderna. 

– Vi har jobbat med en kund i Mellanöstern som använder sig av butikens wifi för att kunna känna igen kunderna. Så fort en av deras stamkunder kommer in i butiken och kopplar upp sig mot deras wifi får alla anställda ett meddelande på sina enheter så att de ser vem som kommit, vad personen köpt tidigare och vad personen kollat på för produkter på webben, säger han till Dagens Handel.  

 

Använda data för att förhöja upplevelsen
Ny teknologi, så kallade beacons, som upptäcker spårar kundernas mobiler när de går in i varuhus har blivit vardagsmat i USA. Kedjor som Family Dollar, Cabela's, brittiska Mothercare och även Benetton med flera har börjat använda tekniken för att ta reda på saker som kundens snabbhet i gångarna och hur länge de tittar på en vara.

Om e-handeln var det första steget i den digitala transformationen av detaljhandeln, menar många att wifi i butik kommer att stå för nästa stora utvecklingssteg.

­– Frågan som fysiska handlare bör ställa sig är hur de kan använda all data som finns tillgänglig för kunderna online för att förhöja kundupplevelsen i den fysiska butiken, påpekar Maribel Lopez, retailkonsult.

VILL DU VETA MER OM VÅRA ICT-LÖSNINGAR?