Jobba hemifrån-guiden

Sju tips till dig som arbetar hemifrån eller jobbar på distans

För många av oss ser både arbetsliv och vardag annorlunda ut just nu. Telias expert inom digital förändringsledning, Mille Beckman, ger sina bästa tips för distansarbete.

1. Gör dig redo

Tänk igenom vad du behöver göra för att kunna jobba hemifrån eller på annan plats under en kortare eller längre period. Ta en extra titt i förvaringen på arbetsplatsen och glöm inte dator med tillbehör. Dubbelkolla tekniken. Se till att saker som VPN-tjänsten fungerar och att du har tillgång till rätt system. För dig som arbetsgivare är det viktigt att dubbelkolla så dina IT-system faktiskt klarar av att många medarbetare jobbar på annan plats än den fysiska arbetsplatsen.
 

2. Använd chatt

Försök att använda chattverktyg när du jobbar på distans, särskilt för all den där löpande dialogen med kollegorna. Undvik mejlen för det kan lätt leda till en uppsjö av meddelanden som översvämmar kollegornas inkorgar och leder till onödig stress hos dina kollegor.
 

3. Ryck plåstret för video

Det är dags att våga rycka plåstret för videokonferenser som i praktiken handlar om att dra bort den där lilla klisterlappen många av oss har för kameran på datorn. Varför då kan man fråga sig? Förutom att det tvingar dig ur pyjamasen så tilltalar videokonferenser flera av våra sinnen och skapar därmed förutsättningar för effektivare möten. Kort och gott: när du är i bild så är du mer alert och fokuserad. Dessutom förväntar sig allt fler medarbetare videokonferens som förstahandsval för möten på distans. Det är inte så konstigt. Video är idag ett naturligt inslag i den digitala kommunikation mellan människor på sociala medier och i mobilen, inte minst bland yngre generationer.
 

4. Som mötesledare

Är du mötesledare för ett distansmöte så underlättar det om du sitter för dig själv. Speciellt om mötesdeltagarna deltar från flera olika platser, både på kontoret och hemma. Är du som mötesledare på kontoret så kan det kännas konstigt att sitta själv men risken är annars att deltagarna upplever det som två möten, ett för dem i rummet på kontoret och ett annat för dem som deltar på distans. Tänk också på dem som deltar på distans – fråga med jämna mellanrum om de som medverkar per telefon eller video har något att tillägga.
 

5. Prata inte bara jobb

Se till att lämna utrymme för lite social tid på distansmötena. Kläm 5-10 minuters fikasnack.
 

6. Visa synlighet

Blocka inte kalendern. Försök att få in lite förutsättningslöst snack med kollegor under dagen. Visa sa att du är ”ledig” i de interna verktyg ni har, till exempel ”grön” i Skype. Vid distansarbete handlar det lika mycket om att andra ska kunna nå dig.
 

7. Ledarskap och medarbetarskap

För dig som ledare på distans är mer kontinuerlig uppföljning med teamet viktigt, särskilt om det rör sig om längre tidsperioder då du inte träffar medarbetarna rent fysiskt.

Rätt verktyg i verktygslådan

Att skapa en trivsam miljö och effektivt arbetssätt på distans handlar lika mycket om beteende som om teknik. Men tillgång till rätt verktyg är självfallet viktigt. På Telia erbjuder vi mötestjänster till våra kunder – men vi är också storkonsumenter av dem själva (faktum är att flygresandet hos Telia under de senaste 20 åren har minskat med 84 % och vi har 200 ggr fler videomöten nu än för ett decennium sedan). Jag avslutar därför med ett gäng tips från vår egen verktygslåda på Telia:

Beslutsångest
Telemöte, webbmöte eller högkvalitativa videomöte? Matcha ditt behov med rätt lösning. Vi har samlat alla Telias mötestjänster på ett ställe.

Smart lösning för effektivt samarbete
Office 365 ger dig tillgång till en uppsättning välbekanta och professionella verktyg som passar oavsett om du arbetar hemma eller är ute på uppdrag. Här ingår även populära mötes- och samarbetstjänsten Microsoft Teams. 

Är du företagare och har mobilabonnemang från Telia (15 GB - Obegränsat) så ingår fri surf för Office 365.

Nå alla medarbetare samtidigt
Telia Incidenthantering är en smart tjänst för arbetsgivare som vill nå ut till hela organisationen samtidigt, oavsett om det är via sms, mejl eller appmeddelanden. Just nu sex månader gratis!

Fler tips för bättre samarbete
Smart Arbetsliv är en plats på Telia.se där vi samlar kunskap och tjänster för effektivt samarbete, möten på distans och flexibla medarbetare. Den här sidan riktar sig till alla er som är proffs och som jobbar med utveckling av arbetsplatsen med tillhörande tjänster. Fullmatad med inspiration, guider och rapporter.

Att tänka på
Var försiktig med att använda mötestjänster du hittar på webben. Se till att göra lite detektivarbete innan du väljer tjänst. Är tjänsten säker? Hanteras din data på ett säkert sätt? Har du inte tid eller kunskap själv så ta kontakt med din IT-leverantör för råd.

Du som arbetar på ett stort företag eller i en stor organisation: Det finns ofta mötestjänster tillgängliga direkt i din dator eller mobil. Du kan också fiska efter mer information på intranätet.

Psst!
Du vet väl om att fri surf Office 365 ingår från 15Gb i våra företagsabonnemang.

Ha bättre distansmöten

Läs våra sju bästa tips

Mötestjänster

Telia Telemöte

Jobba smartare på distans

Smart arbetsliv