-
Smartare samhällsplanering
-
Utvärdera aktiviteter
-
Anonym data över rörelsemönster
Att kommunerna står inför stora ekonomiska utmaningar de närmaste åren har aldrig varit tydligare. När ni tar beslut värda flera miljoner, ska ni inte behöva gissa. Telia Crowd Insights visar anonymiserad rörelsedata från mobilnätet och ger er en datadriven grund att ta beslut på.
Det här är Telia Crowd Insights för kommuner.
Kraften i Telia Crowd Insights
Behovet av att basera beslut på tillförlitlig data har aldrig varit större än idag. Men hur gör man detta smart? Med Telia Crowd Insights kan rörelsemönster i samhället visualiseras baserat på den information som Telias nätverk, genererar varje dag. Inom områden som till exempel kollektivtrafik och samhällsplanering blir tjänster och faciliteter effektivare och bekvämare när de utvecklas utifrån riktiga behov.
Under coronapandemin använde även Folkhälsomyndigheten tjänsten för att förstå hur grupper av människor rör sig mellan kommuner och regioner eller inom en stad. Det gav viktiga insikter i arbetet med att bromsa smittspridningen och för att kunna ta snabbare beslut.
Genom att följa den statistiska data mer systematiskt och löpande kan man mäta hur levande en kommun faktiskt är och hur den mår över tid.

Med historisk data från 2019 fram till idag finns möjlighet att till exempel se hur antalet besökare i kommunenutvecklats och var de kommer ifrån.

Kundcase
Turistfavoriten Borgå använder Telias rörelsedata för marknadsföring och stadsplanering
Sedan 2018 har den finska turistfavoriten Borgå använt Telias Crowd Insights för att få värdefull data om människors rörelsemönster. Borgå har använt insikterna i planering och optimering av marknadsföring och evenemang inom turistnäringen, samt för att stödja stadsplaneringsinitiativ.

Kundcase
Helsingborg använder Crowd Insights under 35 dagars event
Den internationella innovationsmässa H22 City Expo drog runt en miljon besökare till Helsingborg i början av sommaren. Telia Crowd Insights gjorde det möjligt att förstå besökarnas val och rörelser i staden, något som kan användas för en mer hållbar stads- och evenemangsplanering i framtiden.

Artikel
Klargör transportbehoven
För städer i ständig förändring ökar kraven på välfungerande transportlösningar. Med hjälp av anonymiserad och aggregerad data från mobilnäten går det att se hur grupper av människor rör sig.

Artikel
Ny data ger pop-up-butiker mervärde
Ändrat kundbeteende i detaljhandeln har gjort att allt fler e-handlare börjar använda sig av popup-butiker för att möta sina kunder i verkligheten.

Artikel
Effektivare trafikplanering
När Helsingborgs stad skulle ta fram utvecklingsplaner för stationsorterna valde man att lämna enkätundersökningen till förmån för Telia Crowd Insights.
Integriteten viktigast
All data anonymiseras och aggregeras per automatik innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person.

Travel Emission Insights
Sverige står persontransporter för cirka 30 procent av de totala koldioxidutsläppen. Att minska resandet och transporter med negativ klimatpåverkan är därför avgörande för att nå klimatmålen.
Med Telia Travel Emission Insights kan kommunen löpande följa hur man ligger till mot sina klimatmål, vilka sträckor som flest människor reser, med vilket transportsätt och hur stora utsläpp som genereras. Därefter kan åtgärder simuleras och rekommendationer om vilka transportförändringar som kommer få störst effekt presenteras.

Crowd Insights for retail
Med Crowd Insights for Retail får du insikter i dina kunders beteenden både i och utanför butiken. Se besökstrenden ser ut över tid för olika butiker, under olika säsonger, veckodagar, tider på dygnet eller väderförhållanden.