-
Identifiera bästa butiksläge
-
Fördjupa förståelsen för kunden
-
Jämför dig mot konkurrensen
Handeln online fortsätter utmana butikshandeln och andelen köp online ökar i stadig takt. Som en fördel i konkurrensen mot de fysiska butikerna har e-handelsbutikerna tillgång till trafikdata som ger insikter för att optimera verksamheten och utvärdera kampanjer.
Nu kan du göra det även för den fysiska butiken.
Det här är Telia Crowd Insights for Retail
Vilka klarar konkurrensen i ett ansträngt läge?
Kan man undvika butiksdöden?
Butiker och handelsplatser är viktiga komponenter för att vi ska ha levande samhällen. Coronakrisen slog hårt mot hela världen på många sätt, inte minst ekonomiskt. En oundviklig följd av såväl pandemin, dagens inflationsläge och ökad näthandel, innebär att butikshandeln har tappat avsevärd försäljning och tvingat flera butiker att slå igen. I ett nödläge när det känns som att man bara släcker bränder kan det viktigaste vara att ta ett steg tillbaka, så att besluten idag blir rätt både nu och i framtiden.
Blir smartare nu för framtiden

Lär känna dina kunders beteenden
Med Crowd Insights for Retail får du insikter i dina kunders beteenden och rörelsemönster i området där du har din verksamhet. Du får underlag för till exempel hur kunderna rör sig, var de rör sig, mellan vilka platser och vilka områden de kommer från. Underlag som även kan verka som starka förhandlingsargument i diskussioner kring hyror och villkor. Se hur besökstrenden ser ut över tid för olika butiker, under olika säsonger, veckodagar, tider på dygnet eller väderförhållanden.

Prospect Mapping kombinerar rätt datakällor för att optimera butiksplaceringar
– Våra verktyg och expertis bygger på att vi kombinerar kvalitetssäkrad data med interaktiva kartor. I korthet innebär det att våra kunder kan visualisera data i en kartmiljö för att på så sätt identifiera vart deras affärsmöjligheter och målgrupper finns.

HalpaHalli maxar ROI med Crowd Insights-data
Finska butikskedjan HalpaHalli optimerar sin direktmarknadsföring med hjälp av anonymiserad rörelsedata. Resultatet är mer träffsäker och kostnadseffektiv reklam.

Köpcentret på gränsen lär känna sina kunder bättre
Köpcentret Rajalla - På Gränsen använder Crowd Insights för att förstå varifrån deras kunder kommer och därmed kunna anpassa verksamheten till deras behov.

Restauranger på rätt plats tack vare Crowd Insights
Hamburgerkedjen Naughty BRGR analyserar var människor rör sig för att på så sätt kunna öppna nya restauranger på precis rätt ställen.
Så här fungerar Crowd insights for Retail

Crowd Insights for Retail bygger på aggregerad och anonymiserad data från Telias mobilnät som täcker hela Sverige. Med underlaget kan du få insikter som tidigare inte var möjliga att få. Interaktiva dashoboards hjälper dig jämföra och analysera datan över tid och finna värdefulla insikter om både dina nuvarande kunder och potentiella framtida kunder.
På så sätt har du möjligheten att optimera din butiksverksamehet men även identifiera trender och nya upptagningsområden. Och till och med utvärdera marknadsinsatser i specifika områden genom att följa upp på vilka platser marknadsföringen gett resultat.
Genom att kombinera Telia Crowd Insights med intern data som till exempel butiksspecifika erbjudanden kan du fatta mer välgrundade beslut och optimera butikens prestation.
All data anonymiseras och aggregeras per automatik innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person.
Anonymiserad och aggregerad data
Anonym och aggregerad data från Telias mobilnät för alla platser i Sverige.
12-månadersabonnemang med historisk data från start (fr o m Jan 2019).
Nedladdningsbar aktivitetsdata för varje butik.
Tre unika användarlicencer.
Interaktiva dashboards
Lättförståerlig, interaktiv och visuell presentation av datan.
Filtrera till exempel på timme, veckodag, månad och jämför olika perioder.
Kontinuerliga uppdateringar av data och funktioner.
Artikel
Ny data ger pop-up-butiker mervärde
Det ändrade kundbeteendet i detaljhandeln har gjort att allt fler e-handlare börjar använda sig av konceptet med popup-butiker för att möta sina kunder i verkligheten. För att få största möjliga nytta av en sådan investering gäller det att ha tillgång till pålitlig data som beslutsunderlag.

Travel Emission Insights
Sverige står persontransporter för cirka 30 procent av de totala koldioxidutsläppen. Att minska resandet och transporter med negativ klimatpåverkan är därför avgörande för att nå klimatmålen.
Med Telia Travel Emission Insights kan kommunen löpande följa hur man ligger till mot sina klimatmål, vilka sträckor som flest människor reser, med vilket transportsätt och hur stora utsläpp som genereras. Därefter kan åtgärder simuleras och rekommendationer om vilka transportförändringar som kommer få störst effekt presenteras.

Crowd Insights för kommuner
Tjänster och faciliteter i samhället blir effektivare och bekvämare när de utvecklas utifrån riktiga behov och när man tar beslut baserade på faktisk data. Följ upp aktiviteter snabbare och mer tillförlitligt än genom traditionella metoder så som obseravtionsstudier eller flera år gamla undersökningar med låg svarsfrekvens och subjektiva bedömningar
När ni tar beslut värda flera miljoner ska ni inte behöva gissa.