-
Identifiera bästa butiksläge
-
Fördjupa förståelsen för kunden
-
Jämför dig mot konkurrensen
Handeln online fortsätter utmana butikshandeln och andelen köp online ökar i stadig takt. Som en fördel i konkurrensen mot de fysiska butikerna har e-handelsbutikerna tillgång till trafikdata som ger insikter för att optimera verksamheten och utvärdera kampanjer.
Nu kan du göra det även för den fysiska butiken.
Med Telia Crowd Insights for Retail kan du med hjälp av anonymiserad och aggreregad mobildata följa dina kunders rörelsemönster kopplat till köpbeteende. Och på så sätt få ett övertag när det gäller beslutsfattning och optimering av verksamheten på ett sätt som du inte tidigare kunnat.
VILKA KLARAR KONKURRENSEN I ETT ANSTRÄNGT LÄGE?
Väntar butiksdöden?
Coronakrisen har slagit hårt mot hela världen. Vi har fått lära oss att hålla samman genom att hålla avstånd. Men det innebär inte bara att vi minskar vårt umgänge. För många innebär det även förödande ekonomiska konsekvenser. I ett nödläge är det svårt att ställa olika risker mot varandra och den svenska modellen har i mångt och mycket handlat om att hålla en balans mellan folkets fysiska hälsa utan att skada näringen allt för mycket. Men som en oundviklig följd av pandemin har butikshandeln tappat avsevärd försäljning och flera butiker har tvingasts slå igen och människor har blivit av med sina inkomster
I ett nödläge när det känns som att man bara släcker bränder kan det viktigaste vara att ta ett steg tillbaka, så att besluten idag blir rätt både nu och i framtiden. Då gäller det att vara redo.
bli ännu säkrare
Använd Crowd Insights for Retail tillsammans med Crowd Alerts som bygger på GDPR-säkrad wifi-signalering som uppmärksammar dig som ansvarig för en plats när det är mer folk än vanligt där. Informationen kan också användas till att i realtid informera kunder, besökare eller anställda om vilka platser som det är mycket folk på.
Blir smartare nu för framtiden

Lär känna dina kunder i och utanför butiken
Med Crowd Insights for Retail får du insikter i dina kunders beteenden både i och utanför butiken. Du får underlag för till exempel hur kunderna rör sig, var de rör sig, mellan vilka platser och vilka områden de kommer från. Underlag som även kan verka som starka förhandlingsargument i diskussioner kring hyror och villkor. Se besökstrenden ser ut över tid för olika butiker, under olika säsonger, veckodagar, tider på dygnet eller väderförhållanden.
Dessa insikter hjälper till att förstå beteendemönster hos de som kommer till din butik och, lika viktigt, de som inte gör det.
Det finns också möjlighet att komplettera med data från WiFi-sensorer i butiken för att bli mer granulär och se hur människorna rör sig inuti och precis utanför din butik.

HalpaHalli maxar ROI med Crowd Insights-data
Finska butikskedjan HalpaHalli optimerar sin direktmarknadsföring med hjälp av anonymiserad rörelsedata. Resultatet är mer träffsäker och kostnadseffektiv reklam.

Köpcentret på gränsen lär känna sina kunder bättre
Köpcentret Rajalla - På Gränsen använder Crowd Insights för att förstå varifrån deras kunder kommer och därmed kunna anpassa verksamheten till deras behov.

Restauranger på rätt plats tack vare Crowd Insights
Hamburgerkedjen Naughty BRGR analyserar var människor rör sig för att på så sätt kunna öppna nya restauranger på precis rätt ställen.
Så här fungerar Crowd insights for Retail

Crowd Insights for Retail bygger på aggregerad och anonymiserad data från Telias mobilnät som täcker hela Sverige. Med underlaget kan du få insikter som tidigare inte var möjliga att få. Interaktiva dashoboards hjälper dig jämföra och analysera datan över tid och finna värdefulla insikter om både dina nuvarande kunder och potentiella framtida kunder.
På så sätt har du möjligheten att optimera din butiksverksamehet men även identifiera trender och nya upptagningsområden. Och till och med utvärdera marknadsinsatser i specifika områden genom att följa upp på vilka platser marknadsföringen gett resultat.
Genom att kombinera Telia Crowd Insights med intern data som till exempel butiksspecifika erbjudanden kan du fatta mer välgrundade beslut och optimera butikens prestation.
All data anonymiseras och aggregeras per automatik innan användning för att skydda den personliga integriteten och kan aldrig ledas tillbaka till en enskild individ. Det enda som analyseras är rörelsemönster för grupper, frånkopplat från individ och person.
ANONYMISERAD OCH AGGREGERAD DATA
Anonym och aggregerad data från Telias mobilnät för alla platser i Sverige.
12-månadersabonnemang med historisk data från start (fr o m Jan 2019).
Nedladdningsbar aktivitetsdata för varje butik.
Tre unika användarlicencer.
Komplettera med wifi för en mer granulär förståelse för hur dina kunder rör sig i och precis utanför affären.
INTERAKTIVA DASHBOARDS
Lättförståerlig, interaktiv och visuell presentation av datan.
Filtrera till exempel på timme, veckodag, månad och jämför olika perioder.
Kontinuerliga uppdateringar av data och funktioner.
Artikel
NY DATA GER POP-UP-BUTIKER MERVÄRDE
Det ändrade kundbeteendet i detaljhandeln har gjort att allt fler e-handlare börjar använda sig av konceptet med popup-butiker för att möta sina kunder i verkligheten. För att få största möjliga nytta av en sådan investering gäller det att ha tillgång till pålitlig data som beslutsunderlag.