Microsoft teams: navet för samarbete i Office 365
En chattbaserad samarbetsprodukt som underlättar grupparbeten och främjar produktivitet. Teams fungerar som en knytpunkt och väver samman alla dina Office 365-appar, med möjlighet att koppla in externa appar.
Se på Teams som ett virtuellt mötesrum där medlemmar kan diskuterar, boka möten, dela anteckningar, filer och övriga program. Teams fungerar helt enkelt som ett nav för lagsamarbete som tidigare skulle ha hanterats genom att flitigt hoppa runt bland olika appar. Det går snabbt att komma igång med, lätt att samarbeta i och du slipper vara beroende av it-avdelningen i det dagliga arbetet.
Kommunikationskanaler för ökad relevans
Inom plattformen har varje grupp sin egen chattråd, som i sin tur kan segmenteras ner i flera kanaler; subgrupper, projekt eller ämne. Om du till exempel har en marknadsföringsgrupp kan du ha individuella chattar inom den gruppen – en för marknad, en för hemsidan och så vidare. Du kan också dela gruppchatten ner på kund- och/eller projektnivå.
Smidig åtkomst till information, filer och appar
Separata flikar i chattgränssnittet erbjuder enkel sökbar åtkomst till filer, appar, webbplatser, delade kalendrar eller annan information som en viss tråd kräver. Säg att du har ett projekt på gång för att uppdatera din webbplats, du kan ha en kanal tillägnad den uppgiften och lägga till den aktuella webbplatsen som en flik – så att alla kan enkelt få tillgång till det från själva diskussionen. Det finns också utrymme för privata chattar om det behövs och gäståtkomst för användning från företag till företag.
Snabba svar genom direktkommunikation
Med ett grundligt modernt chattutrymme har Teams alla de klockor och visselpipor som användare av chattprogram har kommit att förvänta sig, inklusive gifs, emojis och till och med en inbyggd meme-generator. Med detta är inte sagt att chatten alltid måste vara informell. Chatten stödjer rik textformatering, så du har kontroll över formatet på dina meddelanden – precis som du skulle ha när du skriver ett mejl i Outlook.
Projekthantering – det andra stora attributet
Utöver kommunikationen är det andra stora attributet för Teams projekthantering. Från teamets chattgränssnitt kan filer och dokument delas direkt, vilket gör det enkelt att spåra nya utvecklingar eller redigeringar i ett projekt. Teams är en fullt integrerad medlem av Office 365-familjen och har omfattande synkronisering med SharePoint, Word, Excel och Outlook. Dokument kan skapas och redigeras från teamets gränssnitt och Outlook-möten kan schemaläggas från alla konversationer. När tiden för mötet anländer kan Teams starta ett konferenssamtal med deltagarna utan att någonsin behöva lämna appen. Med hjälp av Microsoft Graph finns också kraftfulla sökfunktioner, så att användare kan hitta personer, filer och chattar var som helst i Office 365-suite.
Skräddarsy din egen digitala arbetsyta
Teams stöder för närvarande ett dussintals integreringar från tredje part från andra appar, som GitHub och sociala medier. Det innebär att du kan spåra och samarbeta med befintliga projekt på ett och samma ställe. Inom varje Team-chattråd kan användarna anpassa flikar beroende på vad de vill ha tillgång till. Alla tredjepartsintegrationer i Teams finns också som flikar, så informationen och funktionaliteten du behöver är alltid till hands – även om den finns på en annan app. Teams kan kopplas till sociala medier-appar så att du kan spåra viktiga hashtags eller delta i socialt lyssnande genom plattformen.
Fakta om Teams
- Fungerar på alla större operativsystem, som skrivbords- och mobilapp, både för Windows och Mac. Mobilapr fungerar för iOS-, Android- och Windows-telefoner.
- Varje licens tillåter användning upp till fem olika enheter.
- Kommer med alla compliance- och säkerhetsfunktioner inklusive kryptering och MFA (multifaktorautentisering) för att förbättra identitetsskyddet.
- Om Teams inte har någon Connector för programvaran du vill integrera, kan du skapa en själv (om du är programmerare).
Skillnaden mellan apparna i Teams
Det kan verka som att Teams konkurrerar med de befintliga apparna inom sin egen familj – men varje app har sin plats även om det finns lite överlapp på vissa håll.
Groups är inte en app eller ett program som sådant, det är mer som en inställning. På samma sätt som säkerhetsgrupper i tidigare versioner av Office är en Office 365-grupp bara ett sätt att ge användarna vissa behörigheter för åtkomst till mappar och filer lagrade i Azures Active Directory. Du skulle till exempel kunna använda en grupp för att skapa en gemensam inkorg eller en distributionslista.
Yammer är snarare ett forum än ett chattprogram och passar bättre för organisationsövergripande kommunikation snarare än samarbetande insatser. Medan du kanske använder Teams för att chatta inom små grupper är Yammer i huvudsak ett företagsinriktat socialt nätverk. Det kan också användas för att kommunicera med parter utanför organisationen, vilket gör det till ett mycket mer formellt podium.
SharePoint omfattar några lätta chattfunktioner men det är mycket mer lämpligt att använda när du ska kommunicera information till en homogen publik. Tänk på SharePoint som organisationens anslagstavla, nyhetswebbplats och kunskapsbank.

Teams med Telia
Med oss som partner får du flexibla, skalbara och säkra lösningar anpassade efter just ditt företags behov. Läs mer om fördelarna med att beställa Microsoft Teams med oss.