
Öppen Fiber företag -
från beställning till installation
Vi tar hand om allt - planering, grävning och installation. Så här går det till i fem steg.
1. Beställning
Hur beställer jag Öppen Fiber?
Öppen Fiber kan du som är företagare och äger din lokal eller fastighetsägare med upp till 12 företagslokaler beställa. Företagare som hyr sin lokal behöver prata med sin fastighetsägare om möjligheten att få Öppen Fiber.
Du kan beställa Öppen Fiber när:
- Vi genomför en fiberkampanj i ditt område. Då erbjuder vi fastighetsägare Öppen Fiber till kampanjpris.
- Du bor i ett område där det finns fiber i gatan, men utan att din fastighet är ansluten. Då kan du när som helst begära offert pp och beställa Öppen Fiber, till ett något högre pris.
Testa din adress för att se om du kan beställa på oppenfiber.se.
Vad gör jag om jag inte kan beställa?
Kontakta Öppen Fibers kundtjänst. Antingen kan de hjälpa dig att lägga en beställning eller så kan de ta emot en intresseanmälan. Intresseanmälningar är inte bindande, utan hjälper oss att se var intresset för Öppen Fiber är som störst. På så sätt kan vi planera kommande fiberutbyggnad bättre.
Allt om din fiber på Min Fiber
Efter beställning kan du logga in på Min Fiber. På Min Fiber ser du dina bokade möten, kontaktinformation till entreprenörer och löpande uppdatering av när din fiberanslutning beräknas vara på plats.
2. Planering
Varför tar det sådan tid?
Att bygga fiber kräver mycket planering och involverar många aktörer. Vi kan bland annat behöva få tillstånd från kommunen och tar hjälp av flera entreprenörer. Även väder och förutsättningarna för att bygga och gräva påverkar hur lång tid arbetet tar.
När du beställer får du ett datum då vi garanterar att din fiberanslutning är på plats. Vi ger dig även en närmare, troligare, uppskattning av när arbetet är klart. På Min Fiber uppdaterar vi löpande denna.
Så när är det klart?
Du som beställer utan att vi genomför en fiberkampanj kan räkna med att arbetet är klart inom 4 månader.
Öppen Fiber som beställs under en fiberkampanj är på plats inom 6-9 månader.
När kommer jag in i bilden?
I god tid hör en entreprenör av sig och bokar ett planeringsmöte med dig. Under mötet tittar ni närmare på din tomt och fastighet och går igenom hur fiberinstallationen ska gå till. Du får även kontaktuppgifter till alla entreprenörer som kommer vara involverade i arbetet.
Vår kundtjänst kan inte svara på specifika frågor kring din fiberinstallation, så ställ dessa under planeringsmötet eller kontakta entreprenören om du har frågor efteråt.
3. Installation
Installation i fastighet
Du behöver inte vara på plats när vi arbetar på din tomt, utan endast då vi installerar Öppen Fiber i din fastighet.
Vår entreprenör bokar in tid för båda arbetena i samråd med dig. Var fiberkabeln dras in och var medieomvandlaren installeras bestämmer ni ihop under planeringsmötet.
Tomtarbete
När vi drar Öppen Fiber från gatan fram till din fastighet gräver vi antingen ner den eller drar den via luftburna ledningar. Du och vår entrepernör går igenom hur det kommer gå till under planeringsmötet.
4. Beställ bredband och telefoni
Ska jag beställa abonnemang?
Du behöver själv beställa bredband och/eller telefoni från någon av operatörerna på Bredbandswebben för att kunna utnyttja din Öppen Fiber-anslutning.
När beställer jag abonnemang?
Smidigast är att förhandsbeställa abonnemang. Även om din fiberanslutning inte är på plats så har vi meddelat alla operatörer i vårt nät att du har beställt Öppen Fiber.
Du kan också beställa bredband och/eller telefoni när din Öppen Fiber-installation är klar.
Hur beställer jag abonnemang?
För att förhandsbeställa abonnemnag så kontaktar vald operatör direkt.
När Öppen Fiber är installerad kan du beställa tv, bredband och telefoni genom att koppla en nätverkskabel från medieomvandlarens röda port (LAN1) till din dator. Då hamnar du på Bredbandswebben och ser vilka tjänsteleverantörer du kan välja mellan och vilka erbjudanden som finns för din adress.
Glöm inte att säga upp dina nuvarande abonnemang så du slipper betala dubbla fakturor!
5. Koppla in dina abonnemang
Jag har problem med min utrustning eller mina abonnemang - vad gör jag?
Du vänder dig till den operatör du har beställt bredband och/eller telefoni av.
Du som har beställt abonnemang av Telia hittar enkla steg-för-steg-guider under våra supportsidor. Du kan också felsöka dina abonnemang online.