Fiber - för allt du vill med din verksamhet

Telia är motorn i det uppkopplade Sverige.
Med en fiberuppkoppling från oss får du inte bara ett snabbt och stabilt bredband, utan även förutsättningar för att skapa äkta kundnytta. Med molntjänster, kommunikation och hög driftsäkerhet ger du ditt företag chansen och friheten att utnyttja nya digitala möjligheter.

  • Möt framtiden med fiber

    Fiber är mer än ett sätt att koppla upp sig mot internet. Med en fiberuppkoppling kan du ta del av framtidens digitala tjänster. Oavsett om det handlar om molntjäster, sakernas internet (Internet of Things) eller högupplöst realtidskommunikation skapar en fiberuppkoppling förutsättningar att nyttja allt, utan att ditt företag behöver investera i avancerad IT-utrustning.

Så tar du reda på vilken fiber du kan få

Vi ska flytta till/öppna en ny lokal och vill ha fiber

  1. Ta reda på om det finns fiber från Telia i er nya lokal genom att använda Förutsättningskontrollen.
  2. Prata med fastighetsägaren om vilken fiberleverantör som finns eller om det finns fiber indragen i fastigheten.

Ring oss på 90400 så hjälper vi dig.

Vi har lokal i en fastighet där det finns fiber indragen

  1. Ta reda på om det finns fiber från Telia i er lokal genom att använda Förutsättningskontrollen.
  2. Prata med fastighetsägaren om vilken fiberleverantör som finns i fastigheten.
  • Telia har flera olika möjligheter att erbjuda fiber till företagare – vilken typ av fastighet finns ert företag i?
  1. Fastighet med Öppen fiber – där företaget kan välja mellan olika fiberleverantörer och Telia är en av dem. På www.bredbandswebben.se finns allt om Öppen fiber och hur man beställer
  2. I en fastighet som ägs av en bostadsrättsförening eller fastighet med hyresrätter. Kontakta vårt fiberteam så hjälper vi dig. Ring oss på 020 422 422 (öppet vardagar 9–12, samt 13–16) eller mejla oss på telia-fiberteam@telia.com så hjälper vi dig.
  3. Vi hyr lokal i en kommersiell fastighet, det vill säga där det bara finns företagslokaler. Kontakta vårt fiberteam (se ovan) så hjälper vi dig.

Vi har lokal i en fastighet där det inte finns fiber indragen

  • Prata med fastighetsägaren för att ta reda på om det finns fiber in i fastigheten, till exempel att det finns en anslutningspunkt i källaren, men att det inte är framdraget till er lokal.
  • Med bredbandstjänsten Bredband Pro hjälper vi företag att få bredbandstjänst med hög kapapcitet & säkerhet via fiber.

Ring oss på 020-30 00 60 så hjälper vi dig.

Produkter du kan få i din fiber

  • Smärtfri övergång till fiber – att tänka på innan

    Vi vet att ett fungerande bredband är ett måste för dig. Därför har vi samlat svar på vanliga frågor i samband med en övergång från till exempel ADSL till fiber.

Kassasystem

Fungerar mitt kassasystem med fiber?

Använder du kassasystem via bredband i dag ska det inte vara något problem. 
Använder du kassasystem via telejacket kan du antingen välja att ha kvar den fasta telefonin eller att gå över till bredbandstelefoni.
Vet du inte om ditt kassasystem går via telejacket eller via bredband kontakta din kassasystemsleverantör.

Vi rekommenderar:
Tala om för Telias säljare att du har ett Kassasystem och vill ha fasta telefonin/ADSL parallellt med nya bredbandstelefoni/fiber I en månad för att vara säker på att portering av telefoni fungerar. Porteringen brukar ta cirka 5–10 dagar efter det att installationen av fiber är klar.

Kan jag välja när jag flyttar kassasystemet?

I och med att du har kvar ditt ADSL parallellt så kan du själv välja den dag och tid som fungerar bäst för dig att flytta.

Vi rekommenderar:
Berätta gärna för Telias säljare att du har ett kassasystem och vill ha kvar ADSL parallellt med fiber i en månad.

Telefoni

Kommer jag kunna fortsätta ringa om jag byter till bredbandstelefoni?

Du kan enkelt flytta med ditt eller dina nummer till bredbandstelefoni. Telia porterar då över numret från den tidigare leverantören till bredbandstelefonin och du kan fortsätta ringa som vanligt utan avbrott.

Larm

Vi har larm till lokalen, och vill inte stå utan skydd vid ett byte. Vågar vi byta till fiber?

De flesta larm går över internet, och det spelar då ingen roll om det är via koppar eller fiber. Vissa larmlösningar kan dock vara kopplade till en larmcentral via telenätet. Kontakta din larmoperatör om du är osäker hur ditt larm fungerar. Om du har en larmlösning via telenätet och vill utnyttja Telia Bredbandstelefoni för larmförmedlingen måste du kontakta din larmleverantör och kontrollera så att det fungerar utan problem.

Vi rekommenderar:
Tala om för Telias säljare att du har ett larm och vill ha fasta telefonin parallellt med din nya bredbandstelefoni i en månad för att vara säker på att larmet fungerar som det ska.