hotell och restaurang

Att förstå den moderna gästens behov och sätta ribban högt för kvalitet är avgörande när service förändras från grunden.

KUNDEN LIGGER STEGET FÖRE

Digitaliseringen gör att vår syn på service håller på att förändras från grunden. Därmed påverkas branscher som hotell och restaurang starkt, där speciellt självserviceteknik banar väg. Detta medför att kundmötet och kundupplevelsen förändras.

Människor har i stor utsträckning tagit till sig själva tekniken, men kvaliteten ur ett serviceperspektiv har inte alltid kommit lika långt. Detta gör det svårt att leva upp till de allt högre och snabbombytliga förväntningarna hos kunderna. Även om man inom branschen har experimenterat med mer avancerad teknik för att förbättra kundupplevelsen, så är en stor utmaning att kunderna befinner sig steget före.

Effektiv användning av data skapar möjligheter att förstå kundernas behov bättre, skapa personifierade erbjudanden och förbättra kommunikationen. IoT (Internet of Things) förändrar också arbetsplatsen och skapar möjligheter att förstå hur lokaler kan utnyttjas bättre. Ny teknik öppnar även upp för effektivisering av processer inom själva verksamheten.

Lågt digitaliseringsindex
Det är svårt att hitta lönsamhetsvinster baserat på digitalisering och därmed att möta förväntningarna: kunderna tar med sig sina digitala beteenden när de reser eller äter ute och förväntar sig att kunna känna sig som hemma. Till exempel vill de när de bor på hotell hellre titta på Netflix än på klassisk pay per view.

Det leder till att branschen utvecklas långsamt som i sin tur leder till att allt färre vill utvecklas inom och söka sig till den.

vinsterna med digitala lösningar

För gäster
• Bättre, mer tillgänglig service och en personligare helhetsupplevelse.

• Hemmakänsla tack vare wifi och underhållningstjänster gästen är van vid.

• Självbetjäning förenklar, effektiviserar, ökar tillgänglighet och breddar tjänsteutbudet.

För hotell och restauranger
• Flexibla lösningar för gästnätverk: gratis eller om betalmodell ska användas.

• Effektivisering genom sammankopplad digital och fysisk upplevelse.

• Skräddarsydd service genom att bättre förstå gästens profil, vilket ökar kundupplevelse samt skapar och stärker en långsiktig relation.

KUNDERNA TAR MED SIG SINA DIGITALA BETEENDEN NÄR DE RESER ELLER ÄTER UTE OCH FÖRVÄNTAR SIG ATT KUNNA KÄNNA SIG SOM HEMMA.

Självservice leder vägen
Många snabbmatsrestauranger har bytt ut mänskliga kassörer mot expresskassor för att effektivisera beställningar och betalningar. Inom hotellbranschen har det experimenterats med mer avancerad teknologi. Till exempel kan gäster använda ”wearables”– uppkopplade armband – som rumsnyckel, för betalning eller styra luftkonditioneringen själv.

Helhetsupplevelsen är avgörande
Precis inom handeln blir kundupplevelsen allt viktigare – när hotell och restauranger går från att stilla kundens hunger eller erbjuda en sovplats till att vara platser för helhetsupplevelser. Restaurangbranschen är en speciellt snabbföränderlig bransch eftersom kundkraven varierar stort. Därför krävs att restauranger ligger steget före sina konkurrenter genom att erbjuda högsta möjliga servicekvalitet.

Optimerade processer genom smart teknologi
Det är inte bara kundupplevelsen som främjas av digitaliseringen. Inom hotellbranschen skapas nya möjligheter för kostnadseffektivisering och att automatisera genom att bygga smarta byggnader. Inom restaurangbranschen är motsvarigheten att skapa smarta kök för att automatisera och optimera processer.

Erbjudande

inspiration

Digitalisering kan höja servicenivån

Robot i hotellrummet
På Clarion Hotel Amaranten i Stockholm ingår dygnet runt-service av röstroboten Alexa i en av deras sviter.

LÄS MER

Servitören är en app
Läs om restaurangen där servitören har ersatts av en app där restaurangbesökarna både beställer och betalar.

LÄS MER

Nöjdare gäster med rätt toner
Forskning visar att passande musik kan få restaurangbesökare att både stanna längre och beställa mer.

LÄS MER