Ny användning av mobilen i handeln

Mobilen blir allt viktigare i e-handeln. Här är knepen som sätter fart på din affär.

Var femte svensk gjorde i snitt minst ett köp i mobilen per månad under det andra kvartalet i år. Det visar E-barometern Q2 från PostNord, där man också konstaterar att en allt större andel e-handelsköp avslutas i mobilen. Lite drygt vart fjärde köp i en webbutik gjordes med en smart mobil.

– Utvecklingen fortsätter att gå snabbt framåt, och vi ser nu att mobilen i ännu högre grad än tidigare är med i hela köpprocessen, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Visserligen är det fortfarande i inspirationsfasen som mobilen används flitigast, men utvecklingen går mot att det blir allt enklare att faktiskt också shoppa i mobilen – vilket alltså återspeglas i statistiken.

– Google har bidragit till att handlarna har tagit initiativ för att underlätta handeln, eftersom de så tydligt prioriterar responsiva webbplatser som anpassas till den utrustning man använder – som mobil, surfplatta eller dator, förklarar Carin Blo.

Letar information i butiken
Handlarna kan även dra nytta av den ökade mobilanvändningen på andra sätt än att locka konsumenterna att direkt trycka på köp-knappen.

– Mobilen kan fungera som ett skyltfönster, så att kunden sedan avslutar köpet vid datorn där det kan vara lättare att mata in adress- och betalningsuppgifter. Även om det löpande kommer nya lösningar för att göra även detta enklare i mobilens gränssnitt, säger Carin Blom.

Dessutom är det vanligt att kunder använder mobilen för att leta information när de står i en butik.

– Det kan dels handla om att de gör prisjämförelser av varorna, men även att de tar reda på mer om produkterna. Det har visat sig att det inte är ovanligt att kunder föredrar att leta upp vissa upplysningar själv, och sedan tar kontakt med butiksmedarbetarna om det är något specifikt man vill veta.

Vissa köpcentrum är väldigt duktiga på att uppmuntra sina kunder att använda mobilen i samband med sitt fysiska besök i köpcentrumet, konstaterar Carin Blom. Hon lyfter fram Alstertal Shopping Centre i Hamburg som exempel – där man använder interaktiva kartor som leder kunderna runt i köpcentrumet med Virtual Reality.

Pushnotiser spås bli vanligare
Ytterligare ett användningsområde för mobilen som ökar är funktionen att visa var det finns fysiska butiker.

– Google har sett en lavinartad ökning av sökningar för att finna butiker inom olika branscher i närheten av den plats där konsumenterna befinner sig. Det gäller därför att se till att ha bra och tydliga kontaktuppgifter på webben så att man syns i dessa sökningar, påpekar Carin blom.

Det här är emellertid fortfarande ett uppsökande beteende, där kunderna efterfrågar informationen. Framöver kan kunderna i högre grad än komma att kontaktas av närliggande butiker, tror hon.

– I en del andra länder är det rätt vanligt att butiker använder till exempel beacons* för att ”pusha ut” budskap. Det har vi inte sett så mycket av i Sverige än.

* En beacon är en liten senor som möjliggör positionering som bygger på dataöverföringstekniken bluetooth low energy. Exempelvis har Apple utvecklat iBeacon som gör att besökare i butiker och andra lokaler ska kunna identifieras auto­­matiskt och få erbjudanden eller annan in­formation när de går förbi.

För dig som vill läsa hela E-barometern, klicka här.