Fem TED-talks du som jobbar inom retail måste se

TED-talks är ett fantastiskt format för att enkelt kunna ta del av ny (eller gammal) kunskap. För den som är intresserad av vad som händer inom retail finns här fem TED-talks som alla som jobbar med handel borde se.

Joseph Pine - What consumers want
Ännu ett TED-talk som har några år på nacken. Fascinerande om hur skiftet från industrisamhälle, till tjänstesamhälle och numera upplevelsesamhälle har gjort att varumärken måste differentiera sig med andra medel än bara pris. Har du minsta intresse av kundupplevelsen ska du se den här!

Sheena Iyengar - How to make choosing easier
Hur många val har du gjort idag? Med tanke på hur många olika valsituationer vi ställs inför varje dag är det inte konstigt att konsumenten älskar de varumärken som minimerar antalet val. Här får du fyra konkreta sätt att göra det på.

Bitcoin, Sweat, Tide. Meet the future of branded currency
Har du svårt att fatta vad Bitcoinhypen handlar om och hur kryptovalutor kan påverka handeln är det här ett TED-talk du inte får missa. En genomgång av kryptovalutor som idé snarare än teknik.

Seth Godin - How to get your ideas to spread
Vad är det som gör att vissa saker säljer? Ett ikoniskt Ted Talk som har 15 år (!) på nacken. Han pratar alltså om vikten av att idéer sprids långt innan sociala medier var ett vedertaget begrepp. Innan Facebook, Twitter, Instagram och iPhone. Trots detta är det ett TED-talk som fortfarande känns högaktuellt. Don’t miss out!

Chip Conley - Measuring what makes life worthwhile
Kan man bygga business runt lycka? Går det att använda Maslows behovstrappa även på företag och organisationer? Det här TED-talket går igenom att det vi gör är det som kan mätas och hur kan man egentligen mäta saker som känslan av mening eller kundens känslomässiga koppling till ett varumärke?