Varning för bluffmejl och falska undersökningar

Uppdaterad: 2015-11-28 16:43

Har du fått ett mejl som ber dig att bekräfta en betalning eller ange kontouppgifter? Är Telia den påstådda avsändaren? Då kan det handla om ett bluffmejl.

Sedan lång tid tillbaka cirkulerar det bluffmejl och falska kundundersökningar på webben med Telia eller TeliaSonera som påstådda avsändare.

Dessa kan, vid en första anblick, vara förhållandevis professionella med Telias logotyp och Telia-liknande e-postadresser som avsändare. Dessa mejl och kundundersökningar kommer dock inte från Telia/TeliaSonera!

Den vanligaste typen av bluffmejl handlar om en påstådd dubbelbetalning av en faktura, där du som kund uppmanas att fylla i dina kontouppgifter i en länk. Det kan även handla om falska kundundersökningar där man lockas med pengar för att svara på enkäter, men även tävlingar i olika smartphone-appar där du som kund påstås delta i olika utlottningar för mobiltelefoner och/eller surfplattor.

Vi uppmanar dig att genast radera ett bluffmejl utan att klicka på några länkar eller på eventuella bilagor. Lämna heller inte ifrån dig några person- och/eller kontouppgifter. Detta är försök till ”nätfiske” eller phishing som det också kallas. Telia har blockerat de länkar, samt spärrat de avsändaradresser vi känner till.
 

Tyck till
navigation-arrow-right