SAMFÄLLIGHETER OCH FÖRENINGAR

Villor, radhus och parhus som ingår i en samfällighet, förening eller byalag hjälper vi få fiber genom gruppavtal eller individuella avtal.

GRUPPAVTAL: ETT AVTAL - FIBER ÅT ALLA

Samla samfälligheten eller föreningen – eller skapa en tillsammans med grannarna – och teckna ett gemensamt avtal om fiber till varje hushåll.

 

1. Se över stadgar och tillstånd

Se över föreningens stadgar. Om ni inte har några stadgar rörande fiber, bredband eller tv så behöver ni antingen förnya stadgarna eller skapa en ny förening. Alternativet är att beställa Individuella avtal som enskilda fastighetsägare (se nedan).

Ideella föreningar och stiftelser rekommenderar vi alltid att beställa fiber som enskilda fastighetsägare.

Äger föreningen mark behöver ni kunna ge oss tillstånd att gräva på denna (om vi bedömer att detta behövs).

2 Offert och avtal

Kontakta oss via fiberoffert@teliacompany.com.

Vi ser över huruvida fibernätet är utbyggt i ert område  och återkommer med en offert. Vi erbjuder antingen vårt öppna fibernät Öppen Fiber, där Telia levererar fiberanslutningen och varje hushåll självt väljer tjänsteleverantör och beställer abonnemang, eller Telia Fiberanslutning, där Telia levererar både fiberanslutning och ett grundpaket med bredband, tv och/eller telefoni.

Om tillräckligt många hushåll är intresserade så tecknar vi ett avtal med den juridiska personen samfälligheten/föreningen

Läs mer om skillnaden på Öppen Fiber och Telia Fiberanslutning här.


3 Fiberanslutning

Vi på Telia hjälper till med allt. Vi sköter planering, eventuellt grävarbete och fiberinstallation.

Arbetet tar normalt runt 4 månader. När vi tecknar avtal får ni en uppskattning av när vi beräknar arbetet vara klart och ett datum då vi garanterar att arbetet är klart.

Här kan du läsa mer om hur det går till att skaffa fiber till flerfamiljshus och här hittar du information om Öppen Fiber till villor.

INDIVIDUELLA AVTAL: Dra igång en egen fiberkampanj

Finns intresse för fiber där du bor – eller är du rätt person att skapa det? Då kan du och dina grannar, med hjälp av oss på Telia, se till att få fiber till ert område.

 

1. Kontakta Telia

Kontakta oss på Telia via fiber-villagrupp@teliacompany.com.

Tillsammans hjälps vi sedan åt att definiera ditt område i en kartskiss. Därefter ser vi över förutsättningarna för er att beställa fiber, exempelvis om fibernätet är utbyggt i ert område eller ej.

2. Erbjudande, informationskampanj och beställning

Vi tar fram ett erbjudande. Enskilda hushåll erbjuder vi vårt öppna fibernät Öppen Fiber, där vi på Telia står för fiberanslutningen och där varje hushåll sedan väljer tjänsteleverantör och beställer de abonnemnag som önskas.

För att hjälpa dig och dina grannar att få uppintresset för fiber så får ni informations- och beställningsmaterial av oss. På vissa orter kan vi även stötta med ett informationsmöte.

Beställer tillräckligt många hushåll fiber så kan vi bygga fiber i ert område och tecknar då ett avtal med varje enskild villaägare.

Läs mer om hur hela processen går till på Öppen Fiber steg för steg.

4 Fiberanslutning

Vi på Telia hjälper till med allt. Vi sköter planering, eventuellt grävarbete och fiberinstallation.

Arbetet tar normalt runt 6-9 månader. Varje villaägare får en uppskattning av när vi beräknar arbetet vara klart, ett datum då arbetet garanterat är klart och kan logga in på Min Fiber för mer information kring sin fiberanslutning.

Här kan du läsa mer om hur det går till att skaffa Öppen Fiber och i vår checklista för hushåll finns mer information till varje enskild husägare.

BYALAG: Bygg ert eget fibernät

Byalag som vill bygga fibernät rekommenderar vi ta hjälp av Zitius.

Zitius är en kommunikationsoperatör med gott renommé och lång erfarenhet av att hjälpa byalag och fiberföreningar att skaffa fiberanslutning. Zitius ägs av Telia och bygger öppna fibernät, vilket innebär att varje hushåll själv väljer leverantör av bredband, tv och telefoni.

Läs mer:
Steg för steg-guide: fibertillalla.se
Tjänsteportal: zmarket.se

Kontakt:
E-post: landsbygd@zitius.com
Telefon: 020-11 85 00