Spärra simkort och mobil

Har du förlorat din mobiltelefon och behöver spärra den och simkortet, följ då denna guide.

Spärra simkort och mobil

Hur du spärrar simkortet på Mitt Telia

Spärra simkortet via Mitt Telia

  1. Logga in på Mitt Telia, klicka därefter på det abonnemang det gäller.

  2. Klicka på Lås upp - spärra - beställ simkort.

  3. Välj Spärra och klicka sedan knappen Spärra simkort.

Spärrningen sker omedelbart. Du får sedan ett val om du också vill beställa ett nytt simkort. Simkortet är ett så kallat trippelkort och kan anpassas till alla mobiltelefoner. 

Har du förlorat din mobil och därmed inte har tillgång till ditt mobila BankID? Det finns olika sätt att identifiera sig på, läs mer här.

Spärra mobilen

Gör först en polisanmälan och kontakta oss sedan via telefon för att stöldspärra mobilen (hårdvaran). Mobilen går då inte att ringa eller surfa med. Ha ditt diarienummer och den förlorade mobilens IMEI-nummer till hands innan du kontaktar oss för dessa uppgifter behövs för att kunna spärra telefonen.

Har du Telia försäkring?

Har du Telia försäkring och vill anmäla ett försäkringsärende, klicka här.

Låsa upp mobil/simkort

Har du glömt din pin-kod eller angett fel för många gånger? Du hittar puk-koden på Mitt Telia. Klicka på ditt abonnemang och välj Visa koder. Se bild ovan.

Gäller det simkortet kan du låsa upp simkortet på Mitt Telia, välj det mobilnummer det gäller och klicka på Lås upp - spärra - beställ simkort.

Har du beställt ett nytt simkort, kan du dock inte låsa upp ditt gamla simkort.

Behöver du mer hjälp?

Om du skulle vilja ha ytterligare hjälp så kan du alltid kontakta oss.