Så löste Krav IT-migreringen

Förändringar i företagets IT-miljö är ofta ett komplicerat arbete. Med Telias IT-avdelning som tjänst gick det sömlöst för Krav.


Att göra stora förändringar i företagets IT-miljö är ofta ett komplicerat och resurskrävande arbete. Men tack vare Telias IT-avdelning som tjänst lyckades Krav lösa migreringen sömlöst. 
Arnar Jóhannsson, IT-koordinator på Krav, hade mycket att tänka på när organisationen skulle byta IT-leverantör. 
– Jag försökte utstråla ett lugn, men det är klart att jag hann tänka de värsta tankarna också. Vad händer om våra filer försvinner?  
En migrering, eller flytt från tidigare leverantör till en ny, kan upplevas som skrämmande. När det var dags för Krav, Sveriges mest kända märkning för ekologiska livsmedel, att se över sina IT-avtal träffade organisationen sex olika typer av leverantörer.   
– Telia kom in sent, men i det här fallet blev vi golvade av erbjudandet, säger Arnar Jóhannsson.   
Telias IT-avdelning som tjänst, som valet föll på, innebär kortfattat att Telia blir ditt företags IT-avdelning, med all den kompetens Telia besitter. Telia går igenom kundens behov och sätter upp en plan för hur man ska nå dit, och övervakar sedan den nya IT-miljön dygnet runt. I fallet Krav blev det en ganska massiv operation. Telia hjälpte Krav med att byta till Office 365 och till Microsoft Teams på en och samma gång, alltså till ett molnbaserat system.   
Arnar Jóhannsson, som hade farhågor om en komplicerad process, är väldigt nöjd med hur smidigt bytet gick. Telias personliga och lyhörda sätt att jobba på visade sig vara vägvinnande.
– Det var väldigt skönt med Telia för det kändes som att de höll oss i handen hela vägen.  
Arnar fortsätter:   
– Vi hade mycket utbildningar med Telia. Vi kom överens om en plan. Och i slutändan höll planen hela vägen. Vi nådde i mål. Själva resan är över, vi är framme.   
Vilka resultat har ni sett tillsammans med IT-avdelning som tjänst?  
– Det resultat vi hittills har fått genom att gå över till Telia och IT-avdelning som tjänst är att folk kan arbeta i filer samtidigt. Att det finns en trygghet och glädje bland medarbetarna att de kan komma åt sina filer var de än är.  
Hur har era medarbetare reagerat på övergången? 
– Många säger att IT-migreringen har gått sömlöst och att det har känts som om allt bara flyter på, vilket är väldigt kul. Vi är i trygga händer.   
FAKTA: IT-avdelning som tjänst hos Telia 
Vi erbjuder en komplett IT-avdelning med moderna och smarta lösningar för företaget som har mellan 10–150 anställda. Ofta är det betydligt billigare och effektivare än att ha en egen IT-avdelning inhouse. 
Med en egen IT-avdelning som tjänst från Telia får du mycket mer än bara support. Vårt stora expertteam tar ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt. Med en enda leverantör som hanterar alla IT-frågor kan ni lägga er tid på annat. Vi jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller och övervakar hela din IT-miljö så att eventuella fel kan åtgärdas innan det skapar problem. Dessutom gör vi en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att din IT-miljö alltid är uppdaterad, säker och tillgänglig. 
Läs mer om IT-avdelning som tjänst från Telia här.