Köpinformation

Att vara kund hos Telia och handla via nätet ska kännas tryggt från början till slut. Här har vi samlat information om allt du behöver veta från beställning till leverans.

Beställning

Som företagskund är vägen till beställning olika beroende på produkten eller tjänstens komplexitet. Ska du till exempel köpa en mobiltelefon är det bara att trycka på beställknappen, men gäller det en växel då kan du chatta eller bli kontaktad av en säljare. Du kan också beställa genom att identifiera dig via ditt personliga MyBusiness-konto.

Via MyBusiness
Genom att använda MyBusiness kan du spara tid. Du kan administrera företagets växlar och abonnemang eller hålla koll på företagets mobila abonnemang. Logga in med ditt användarnamn och lösenord för MyBusiness.

Kreditprövning
Vid beställning av mobiltelefon med abonnemang görs sedvanlig kreditprövning.

Problem att genomföra beställningen
Om du får problem att genomföra en beställning ber vi dig kolla följande uppgifter:

Organisationsnummer ska anges med 10 siffror xxxxxx-xxxx

Telefonnummer ska anges som 031-XXXXXX. Kom ihåg att när det gäller beställning av fast bredband är det det fasta numret som ska anges.

Mobilnummer ska anges 07X-XXXXXXX

Betalning

Varor betalar du via kortbetalning. Tjänster och abonnemang faktureras separat och du kan betala på förfallodagen eller välja att få fakturor varje månad.

Observera att det angivna priset inte inkluderar eventuella avgifter för hembesök av tekniker, installationsmateriel etc.

Betala med e-postfaktura
Med Telia E-postfaktura får du fakturan skickad som pdf till företaget via e-post istället för brev. Fakturan ser ut som vanligt och kan enkelt skrivas ut. 

Beställ genom att skicka ett sms till 71350 med texten efakt. Tjänsten gäller för mobila-, fasta- och bredbandstjänster. 

E-postfaktura är ett kostnadsfritt alternativ till pappersfaktura där en administrationsavgift på 29 kr/faktura (ex.moms) debiteras.

Enligt LEK (Lagen om Elektronisk Kommunikation) är det inte möjligt att inkludera detaljspecifikation med e- postfaktura. Detaljspecifikation skickas därför som en kopia till dig per post.

Månadsfaktura
Om du vill ha dina fakturor varje månad, kan du beställa månadsfaktura. Detta gör du genom att kontakta kundtjänst.

Leverans

Lagerstatus
På en del av våra varor kan du med hjälp av färgade staplar se om varan finns i lager eller ej.

Om varan finns i lager är leveranstiden cirka 4 arbetsdagar.

Uppsägning

För de flesta tjänster som Telia tillhandahåller gäller tre månaders uppsägningstid. Om du vill säga upp tjänster i samband med att bindningstiden går ut är det därför viktigt att du meddelar oss tre månader innan så sker. Detta gör du genom att kontakta kundtjänst via telefon, e-post eller brev.

Utförlig information om vad som gäller vid uppsägning finns att läsa i Telias allmänna villkor.

Köptrygghet

Vi vill att du ska vara nöjd med dina köp hos oss. Har vi på något sätt inte uppfyllt ett löfte, eller
levererat en produkt som inte motsvarar dina förväntningar? Kontakta oss via e-postformulär på Kontakta Telia där får du ett ärendenummer så att du enkelt kan följa ditt ärende.

Lagen om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster. Läs mer här.

Telias behandling av personuppgifter sker i enlighet med vad som stadgas i personuppgiftslagen, kallad PUL i dagligt tal, och lagen om elektronisk kommunikation. Båda dessa lagar innehåller bestämmelser som syftar till att skydda privatpersoner mot att den personliga integriteten kränks när personuppgifter behandlas. Läs mer här.

Om du inte är nöjd

Vår ambition är att alltid kunna hjälpa dig som kund så att du blir nöjd. Ibland blir det ändå inte så och då vill vi gärna veta det. Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende eller med vår service kan du nå oss via e-post.

På vår sida för e-postkontakt kan du skicka ett meddelande. Du väljer först det produktområde som ärendet gäller. Under rubriken Om du inte är nöjd fyller du därefter i ett e-postformulär och klickar på Skicka. Vi kommer då att ta emot ditt ärende och göra vårt yttersta för att ställa allting till rätta.

Du kan självklart också skriva till:
Telia Sverige AB
Box 50077
973 22 LULEÅ